onsdag, september 17, 2014

GLASÖGON – GLASÖGON – GLASÖGON


” - Jag kan inte arbeta längre utan sitter bara i mitt shack hela dagarna och jag vet inte vad jag skall ta mig till. Det är synen !!! Jag ser så dåligt och känner mig så värdelös”
” - Jag ser inte vad fröken skriver på tavlan!” 
Nu är det dags igen! För tredje säsongen i rad har optikervännerna Bettan och Janne lovat hjälpa till med att samla in glasögon och någon helg i februari prova ut dessa till behövande innevånare i kåkstaden Kayamandi.

Men för att kunna göra detta behöver vi din hjälp !
Vi behöver glasögon!

Vis av erfarenheten från tidigare år har Bettan och Janne i år ett speciellt önskemål:

- ”Vi behöver framför allt uppmätta och märkta läsglasögon för barn och vuxna  i styrkorna +1 +1,5 +2 +2,5 och +3. Det är dessa glasögon som behövs mest. Men visst, alla andra typer av glasögon är också mycket välkomna! Och allra helst då uppmätta och märkta med rätta styrkor. Varmt TACK på förhand!”


När det gäller glasögon är det helt ok att tigga!
Sök upp några lokala optiker och be i första hand att få läsglasögon med styrkorna enligt ovan och/eller även med andra styrkor. Det värsta som kan hända är att man får ett nej. Rensa byrålådorna hemma. Be släktingar, vänner och arbetskollegor om hjälp med att samla in glasögon. Tänk på att ett enda par glasögon lätt kan förändra en annan människas liv och möjlighet att försörja sig själv.

Och vad gör man då med glasögonen som man samlar in? Jo, man förpackar dom väl och tar med sig glasögonen ner till Sydafrika. Där lämnar man glasögonen till Björn och Samira eller till tävlingsledningen i samband med fredagsgolfen.

Förra året kunde vi förse 245 st glada och mycket tacksamma Kayamandibor med glasögon. Behovet är jättestort och målet i år är att ytterligare minst 350 invånare ska få glasögon.


Se reportage från tidigare års utprovningar av glasögon HÄR och HÄR.

1 kommentar:

  1. Vi har några veckor på oss att försöka ordna några läsglasögon innan vi kommer till Sydafrika. Vi ska prata med några optiker redan idag.

    Kjell & Kerstin

    SvaraRadera