lördag, december 03, 2016

Ethiopian Airlines - basalt och prisvärt alternativ


Flera av våra läsare har hört av sig och frågat hur vi upplevde flygningen hit ner till Kapstaden från Stockholm med Ethiopian Airlines. Som ni kanske minns från tidigare inlägg så behövde vi billiga enkelbiljetter hit ner i oktober, och hittade fantastiska sådana via detta flygbolag. Ca 2 200 kr per person betalade vi bara! Riktigt bra flygtider var det också, och korta väntetider. Dessutom fick vi ha med oss 2 x 23 kg bagage - per person!! Det utnyttjade vi till att göra storrensning i alla garderober och skohyllor, för att kunna skänka bort kläder och skor till behövande i kåkstaden Khayamandi där vi arbetar med flera olika välgörenhetsprojekt.

Men hur var då själva flygningen, undrar ni kanske? Jo, riktigt hygglig, faktiskt. Tidtabellen hölls prickfritt, personal vid incheckning och ombord var helt ok (om än inte charmerande, men i alla fall bättre än sura Turkish), och maten ungefär som på alla andra flygbolag. Ett undantag ska göras här - vin och öl serveras ombord, men ingen starksprit (om det nu finns några av er som tycker detta är en nödvändighet). Planet från Sthlm till Addis Abeba var sprillans nytt med alla bekvämligheter som brukar finnas vid varje säte. MEN (och här kommer det enda vi upplevde som negativt) - planet från Addis till Kapstaden var gammalt (i hyggligt skick, för all del) och hade inga individuella videoskärmar, utan bara kollektiva sådana i taket, där det rullade något urtrist som knappt gick att se på avstånd. Vi hade läst negativa kommentarer online om icke fungerande underhållningssystem ombord ibland, och hade förberett oss med god lektyr för säkerhets skull, så det gick ingen nöd på oss ändå. Addis Abebas flygplats hade vi också läst mycket negativt om, framför allt att toaletterna skulle vara äckliga och hela flygplatsen stökig och med dålig service. Det lilla vi såg var inte riktigt så illa, men det är ju inte en av de charmigaste flygplatser vi besökt genom åren heller.

Sammanfattningsvis tycker vi att det var helt ok "value for money" med tanke på det låga priset. För den som bara ska förflytta sig från en punkt till en annan och har flera månader på sig att vila upp sig efteråt är det ett MYCKET prisvärt alternativ till de andra bolagen. Men om man åker ner på semester en vecka eller två är det kanske mer noga med hur själva flygningen är. Vi har t ex hört att omhändertagande och service inte alltid varit professionellt när förseningar eller inställda flyg inträffat, vilket ju kan få stora konsekvenser för den som bokat hotellrum, utflykter, hyrbil, etc. Tilläggas bör också att det visade sig omöjligt att ringa till flygbolagets kontor i centrala Stockholm, oavsett vilken tid på dagen man ringer. Efter många signaler kopplas det lokala numret hela tiden vidare till deras call center i Etiopien där service ges på engelska. Vi lyckades heller inte hitta något kontor på Arlanda att ringa till, till skillnad från andra bolag vi flugit med tidigare år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar