måndag, november 02, 2020

Varning för det sydafrikanska postverket!

Nix, stämmer inte alltid!

Nä, ovan löfte stämmer tyvärr inte alltid. Både vi och många av våra vänner har med åren haft hårresande erfarenheter av det sydafrikanska postverket och deras bristande service. Julklappar skickade från Sverige har många gånger kommit fram lagom till påsk, till exempel. Tyvärr verkar läget inte ha förbättrats utan snarare försämrats. Vår vän Olle M berättar här om de problem han upplever just nu när han skickat saker från Sydafrika till Sverige. Stort tack för info, Olle!

Under december, januari och februari skickade jag tre kartonger om 19-20 kg till Sverige. Den första och den sista kom fram, men inte den i mitten. Vid skickningen försäkrade jag varje enskild kartong för 2.000 rand vilket var högsta möjliga belopp. I april kontaktade jag posten som lovade hantera ärendet. Jag gick tillbaka nån vecka senare. Eftersom mitt ärende inte blivit registrerat fick jag börja från början. Jag lät min son som var mottagare kontakta den svenska posten. Efter två dagar kom beskedet att godset ej anlänt till Sverige.

För att få fram samma uppgift tog det tre månader för den sydafrikanska posten. När man konstaterat att godset kommit bort krävde man mig på kvitton för det sända godset. Jag förklarade att inköpen skett i Sverige för över 20 år sedan samt att det var ett konstverk gjort av min mor på sent 50-tal. Kvarnarna startade ånyo. Jag kontaktade Rörstrand och fick beskedet att de 8 tallrikarna idag kostar 229kr/styck. Med detta, och skrivet på engelska, gick jag till en mycket ovänlig postmästare som tyckte att handlingen saknade värde och förslog att jag skulle gå till polisen för nån slags edgång om värdet av innehållet.

Jag läste juridik i min ungdom. Jag är säker på att försäkringsgivaren måste bevisa bedrägeri från min sida för att slippa betala. Säkert gäller detta även i Sydafrika. I brist på vettig annan sysselsättning skall jag jobba vidare med ärendet även om det handlar om kaffepengar.

Till mina goda vänner: skicka inte värdesaker med posten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar