onsdag, december 28, 2022

Skam den som ger sig!

Ni kommer kanske ihåg inlägget om Jessica och Rolf S:s resa förra hösten, där de fick stanna i Istanbul 2 dygn. Nu har Rolf skickat oss fortsättningen på historien. Här kommer den:

Nedanstående är en sammanfattning av ett inlägg på bloggen 31 oktober 2021 med titeln Jessica och Rolfs mardrömsresa 

………. Framme i Istanbul kom vi så småningom till avgångshallen och incheckningen där. Då tog de verkliga problemen vid. Vi visade vårt PCR test som vi tagit dagen före hos Vaccina. Det stod inte PCR på pappret, så vi fick inte åka med. Vi argumenterade om vaccinering och att det var ett PCR test, samtidigt som det började sjunka in att vi blir nog kvar. Vi vinkade adjö av Annemarie och Eric. Klockan var två på natten. Vi skulle nu boka om biljetten och ta nytt PCR test. Skaffa hotell över natten och ordna med bagaget. Klockan var bara 02.00 så det var gott om tid…………….

…………..Så var det dags för avgång. Denna gång stod det PCR på testet och vi kom in i flygplanet. ………. När man hamnar så här är kontakten med omvärlden viktig. Vi kunde ringa alla tre pojkarna och hade kontakt med Annemarie och Eric. De fixade städningen via Celina och organiserade så vi hade internet när vi kom fram. Var dessutom ett fint stöd för oss. Tack Annemarie och Eric. 

 

Det blev en fortsättning på historien och här kommer den.
Först blev det ett antal turer med Turkish Airlines eftersom det varken i Home Affairs bestämmelser eller Turkish Airlines information, stod att passagerare som ankommer till Sydafrika måste ha ett giltigt PCR-test. Något svar från Turkish Airlines fick vi inte och i mitten i februari i år skickade vi in en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige. Det gick ett antal turer fram och tillbaka under våren och sommaren och igår fick vi så ARNs besked i frågan. I korthet innebär det att ARN håller med oss att det var fel att stoppa oss att åka med till Kapstaden.

Vi tycker naturligtvis det är bra att ARN anser att vi inte gjort något fel. Det visar att även om bolagen försöker komma undan när de gjort fel, så går det att få rätt. Om vi i slutändan får någon ersättning vet vi inte. Idag har vi börjat den processen mot Turkish Airlines. På ARNs lista över företag som inte följer deras rekommendation finns Turkish Airlines med 7 gånger. Hur många anmälningar mot Turkish Airlines som finns är inte offentliggjort.

Intressant är också att incheckningspersonalen på Landvetter i Göteborg, numera har en lista (eller information på skärmen) om vilka inresebestämmelser som gäller för olika länder.

Hälsningar
Jessica och Rolf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar