lördag, augusti 30, 2014

Jade, var är du?

Nu är det dags för en solskenshistoria från Kapstaden.  Denna har vi saxat ur Cape Times.

För snart åtta månader sedan besökte Jolanda Kromhout från Nederländerna Kapstaden som turist och promenerade bland annat  på Sea Point Promenade, St Georges Mall och gångbanorna vid V & A Waterfront.

Nu är Jolanda  Kromhout tilllbaka i Kapstaden men denna gång inte för att njuta av sevärdheter och pulsen i The Mother City.  Nu söker hon istället efter den hemlösa kvinnan som hon träffade vid sitt tidigare besök.

Kromhout gick genom Thibault Square den sista natten av sin vistelse när Lori "Jade" Freeman, 28 år och gravid i sjätte månaden, närmade sig henne. Freeman frågade Julanda varför hon gick ensam genom staden mitt i natten. 
- "Jag kunde se i hennes ögon att hon verkligen var bekymrad över min nattliga promenad och att hon var annorlunda än någon annan hemlös person jag hade träffat på tidigare," säger Kromhout.  ”Efter att ha pratat en stund hittade jag ett natthärbärge åt Freeman och köpte henne kläder och en måltid innan jag gick ombord på ett flyg hem nästa dag”.
"Jag kunde inte släppa henne ur mina tankar. Jag låg vaken på nätterna och tänkte att får jag en möjlighet skulle jag vilja förändra hennes liv. Det fanns en glimt i hennes ögon och jag visste att hon inte hörde hemma på gatan ", sade hon.

Kromhout beslutade att återvända för att finna Freeman. "Jag hade ingen aning om var hon kunde vara. Jag vandrade på måfå genom gatorna i Kapstaden, ensam utan något annat än en mental bild från nästan åtta månader sedan. Jag stannade säkert hundratals människor för att fråga om de visste något om henne. "
Till slut skrev Kromhout ett brev till Cape Times som publicerade det under  rubriken: "Jade, var är du".

Geraldine Kilian, en fältarbetare för social utveckling i Kapstaden, läste brevet och började leta efter Jade.  Hon hittade flera hemlösa kvinnor som heter Jade men ingen matchade profilen. "I måndags, hittade vi henne till slut. Jag skickade ett mail till Jolanda med en bild av Jade och hon bekräftade att det var hon. "

På onsdagen ordnade Kilian en träff med Freeman på ett kafé i Buitenkant Street.
Freeman hade då ingen aning om att Kromhout väntade på henne.
"Alla hade berättat för mig att de sociala och en kvinna letade efter mig. Jag hade ingen aning om vem, "sade hon.  Men hon minns tydligt kvällen som hon träffade Kromhout. "Jag hade haft en hemsk, hemsk dag. Jag hade inte ätit sedan morgonen och många människor hade varit oförskämda och elaka mot mig den dagen. Jag såg en snäll kvinna promenera där ensam i mörkret och jag frågade henne vad hon gjorde där. "

Det blev en känslomässig återförening. "Jag lindade mina armar hårt runt henne och sa att jag var här för henne," sade Kromhout.

Sedan dess har Kromhout haft olika kontakter för att trygga Freemans återintegrering i samhället och Kilian har meddelat att man nu försöker spåra hennes familj och att de ordnat för henne att bo på ett härbärge under de närmaste tre månaderna.
"När Kromhout tog mig i sina armar, kunde jag känna att det var Guds famn", sade hon.  "Jag påmindes än en gång om att han lever."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar