lördag, januari 22, 2022

Swedbank nekar överföring till eget konto i Sydafrika!

Nu har allt fler svenskar här nere råkat ut för att Swedbank inte längre tillåter att man för över pengar från sitt eget bankkonto i Swedbank till sitt eget bankkonto i en sydafrikansk bank. Alla andra svenska banker vi känner till tillåter detta utan problem, ofta via enkel självservice på bankens webbsida. Tack och lov har vi själva inte Swedbank men de av er som har det kan få rejäla problem framöver.

Vår vän Annette H, bosatt i Port Elisabeth, skrev ett inlägg om detta för en tid sedan i facebookgruppen "Swedish Society of South Africa" och fick en hel del tips. De flesta rekommenderade henne förstås att byta bank men det kan vara svårt att göra på distans från Sydafrika. Men hon fick också följande tips om åtgärder man kan vidta här nerifrån. Vi vill tillägga att vi själva inte har provat något av detta utan bara vill vidareförmedla de tips som kom in från andra svenskar i Sydafrika.

Så här skrev Annette:
"Rejält arg idag. Skulle som vanligt föra över min pension från Swedbank till min bank här i Sydafrika. Fick besked att Swedbank beslutat att inga överföringar får göras till sydafrikanska konton längre, för de "vet inte vart pengarna tar vägen". Alltså, jag skulle föra över pengar från mitt eget konto, till ett annat eget konto, och det fick jag inte göra." 



Och detta är några av tipsen hon fick:

"Man behöver skapa ett konto på www.wise.com och sedan kan man föra över pengar till Sydafrika från det kontot. Det kräver att du gör en överföring från Swedbank till Wise men det går superfort när man väl har gjort det en gång. Och det är ganska pedagogiskt upplagt också. Vi fick över pengarna på en dag, det har aldrig tagit mindre än 3 bankdagar med Swedbank. Mycket bättre växelkurs dessutom! Hur nöjd som helst och deras kundtjänst är hur bra som helst, om man messar dom på facebook svarat dom alltid supersnabbt."

"Jag har ibland fört över pengar till olika länder och på senare tid ofta fastnat i Swedbanks penningtvättfilter. Men då ringt deras experter på detta (alltså inte vanlig kundtjänst). Efter en del kontrollfrågor har allt ordnat sig. Fördel att ha bank-ID redo också vid samtalet, +46771530055."

"Om du laddar ner Revolut-appen så kan du föra över från svenskt konto till Revolut och från Revolut till ditt SA konto. Gratis och direkt överföring. Det är den bästa banken, du kan ha pengar i massa olika valutor och om du skaffar metalkortet så är växlingar gratis."

Wise hette tidigare TransferWise och är den lösning som rekommenderades av flest personer som svarade Annette. HÄR kan du läsa mer om Wise.

HÄR kan ni läsa ett intressant inlägg från en bloggare som använt Revolut i ett år.

När man väl befinner sig i Sverige är det nog klokt att byta från Swedbank till en bank som inte nekar transaktioner till Sydafrika om man har för avsikt att göra sådana framöver. Man behöver ju inte vistas långa perioder här för att behöva göra överföringar. Man kanske bara vill hyra en semesterbostad eller stötta någon välgörenhetsorganisation i Sydafrika.

2 kommentarer:

  1. Jag försökte skicka pengar till wise idag men deras information är inte tillräckligt bra för Swedbank. Swedbank kräver ett IBAN-nummer och Wise ger inget. Har någon råkat byt för det? Sista gången hade jag inget problem och pengar drogs direkt från Swedbank.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, det där låter inte bra. Undrar om det bara är Swedbank som kräver IBAN eller om alla svenska banker gör det. Många svenskar har tidigare rekommenderat Wise. Själva förde vi över pengar från SEB till FNB i fredags och idag, måndag, kom de in på kontot i FNB. Funkar lika bra och snabbt varje gång. Måtte det fortsätta så.

      Radera