fredag, april 03, 2009

Begagnade läsglasögon sökes!

Vi har fått ett mail med ett upprop som vi gärna stödjer. Mailet kom från Bärbel som skriver:

Sedan en tid tillbaka hjälper jag till som volontär på Philani -center i kåkstaden Khayelitsha. Det hela började med att svenskan Ingrid Le Roux, som är läkare på Philani, ville ha hjälp från oss andra svenskar med kvalitetsbedömning av deras handarbeten. Eftersom jag själv är mycket intresserad av och själv producerar konst anmälde jag mig och har sedan dess kommit fint in i deras grupp och fått väldigt bra kontakt med kvinnorna som arbetar där.

När jag ser på dessa kvinnor när dom arbetar har jag konstaterat att många av dom behöver läsglasögon. Själv tog jag nyligen med mig 5 olika par glasögon och det visade sig inte oväntat vara väldigt, väldigt uppskattat.

Så nu är min önskan att jag här på Samira & Björn’s Sydafrikablogg kan få vidarebefordra en vädjan till hela svensk-kolonin och alla er som har planer på att resa hit ner:

Se efter om ni har några gamla läsglasögon som ni inte använder i era gömmor och byrålådor. Ta med dem till Sydafrika nästa gång ni kommer hit. Kontakta mig gärna på telefon i Sverige: 031-916612 och i Sydafrika: 021. 8537645 eller ta helt enkelt med glasögonen till "Boulen" som vi under säsong spelar varje onsdag kl 11.00 på vingården Vergenoegd. Så skall jag ta hand om dom och se till att dom kommer till kvinnorna i Philani -centret och till andra behövande i kåkstaden Khayelitsha. Jag vore väldigt, väldigt tacksam om ni kan hjälpa mig med detta.

Ha en skön sommar och sköt om varandra så ”ses vi” (om vi har rätt glasögon vill säga) nästa säsong här nere i Kapstadens vindistrikt.

Kram Bärbel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar