torsdag, april 02, 2009

En resa till Zambia och Victoriafallen

För ett par veckor sedan var Lisa och jag på en tripp till Zambia. Behändigt två timmars flyg till Johannesburg och därefter ny två timmars flygtripp till Livingstone, som är den forna huvudstaden i Zambia. Vi skulle uppleva Victoriafallen. Ni vet de som enligt modern västerländsk historia upptäcktes av Dr Livingstone 1855. Tidigare hade tydligen portugiserna funnit det men ej tecknat ned det, så det är därför Dr Livingstone sägs vara den första västeuropén.Vi kände direkt när vi kom till Zambia en stor värme och service-
inställning från alla. Normalt är immigrationsmyndigheterna inte några charmiga personer precis, men även de var otroligt vänliga. Vi hade inkvarterat oss, efter rekommendationer från goda vänner, på River Club. Inte helt billigt men enormt trevligt. Ni kan se lite av det på bilderna. Vi fick en egen lodge i tre etage med egen liten bubbelpool på altanen. Hotellet har 12 lodger så det är inte stort, men känslan är att komma till ett hem som gäst. De har ett upplägg där allt ingår i priset inkl utflykter.

Första kvällen åkte vi på imponerande Zambezi River i en liten aluminiumbåt. Med duktig guide såg vi hippos som han hade stor respekt för dem eftersom han själv blivit angripen av dem. Dessutom fick vi se massor med intressanta fåglar samt krokodiler. Vattnet här är mycket krokodilrikt, så bad i floden rekommenderas ej. Turen blev inte sämre då vi fick en sundowner GT med tilltugg.

Dagen efter upplevde vi Victoriafallen. Fallhöjden är ca 100 m och bredden ca 1,7 km. Just nu är det mycket vatten. Vattenståndet är ca 4 m högre än normalt så det ÄR IMPONERANDE. Man går under fallen och formligen dränks av regnet därifrån. Ponchos rekommenderas. Vi såg det alltså från Zambia sidan då vi inte känner för att besöka Zimbabwe så länge som Mugabe är kvar vid makten.Ett par timmar rekommenderas vid fallen. Vi spädde på det hela med en 30 min helikoptertur över fallen. De inbegriper då att man nedströms följer Zambezi ett par mil. Kan också varmt rekommenderas.

På eftermiddagen blev det gameride genom en naturpark. Djurrikt men vi såg tyvärr inte elefanterna denna gång. Åter på River Club blev vi ånyo väl omhändertagna. Ägaren är synnerligen trevlig och har en intressant bakgrund som före detta engelsk officer som sadlade om för 12 år sedan genom att bygga upp denna vackra anläggning.

Dagen efter besök i en liten ursprunglig by med ca 400 invånare i primitiva men prydliga hyddor. Den så kallade borgmästaren där var en imponerande kvinna med mycket pondus. Vi besökte även deras skola. Ca 40 till 50 elever per klass med enkla lokaler. Lärarna har efter de lokala förhållandena relativt god lön, ca 400 US Dollar per månad. Lärarkvaliteten är därmed god men visst är det stor skillnad.

Landet är till 70 % beroende av sina kopparfyndigheter och med nuvarande världsrecession är deras inkomster halverade. Detta får stor återverkan på hela landet. Man satsar nu mycket på selektiv turism. Det är ett vackert land med behaglig temperatur även under den varma tiden, da Livingstone ( ca 200 000 inv. ) ligger på 700 meter, medan huvudstaden Lusaka ligger på ca 1300 m. Vi åkte sedan hem igen via Johannesburg och fann åter i Cape att man gjort en resa ca 100 år tillbaka i tiden men rekommenderar den varmt till er alla.