måndag, augusti 05, 2013

Förlängd reseförsäkring

Nu har vi just avslutat den årliga revideringen av våra försäkringar: hem, bil och förlängd reseförsäkring för vårt kommande halvår i Sydafrika.

Som vanligt tog vi in uppgifter (eller i alla fall försökte göra det) från de allra flesta bolag och utfallet blev riktigt intressant i år.

Vi är 58 och 65 år gamla och bor i Danderyd i Stockholms län och har en Audi A4 Cabriolet årsmodell 2007. Björn kommer att vara i Sydafrika 29 sept-15 april, Samira från 28 okt-15 april. Så här blev utfallet per bolag:

                                         HEM          BIL           FÖRL RESA                            
Länsförsäkringar:        2 699        6 954              18 442
If:                                       3 143        6 088             13 966
TryggHansa:                   2 918        5 630             15 400
Folksam:               15 min telefonkö, 5 min musik, sedan bortkopplad!
Dina Försäkringar:        3 212        5 231               7 246
Moderna Försäkringar:    "Alla handläggare upptagna, försök senare"
ERV ( f d Europeiska):  N/A          N/A                8 060
Gouda:                               N/A         N/A                 6 380

Som ni ser så har de vanliga försäkringsbolagen prisat ut sig totalt på förlängd reseförsäkring (förlängning utöver de 45 dgr som ingår i hemförsäkringen) numera. Det är, förutom Dina Försäkringar, bara reseförsäkringsspecialisterna ERV och Gouda som kan erbjuda vettiga priser.

Mest häpnadsväckande var det att vi, trots att vi hade gjort talsvarsvalet "Önskar bli ny kund", inte ens lyckades få någon kontakt med Folksam och Moderna Försäkringar. Snacka om "big, fat and happy"! Om man inte ens kan komma fram till dem när man vill bli kund, hur blir det då när man försöker få hjälp?!

Som ni förstår av tabellen ovan blev det Dina Försäkringar (hem och bil) och Gouda (förlängd reseförsäkring) som gick segrande ur striden i år. Bolagsbyte således från Länsförsäkringar och ERV som vi haft i två år efter det att de tidigare konkurrerat ut TryggHansa. Det går att tjäna tusenlappar på bara några telefonsamtal!

Tilläggas kan att vi kom fram blixtsnabbt till Dina Försäkringars kundservice (båda gångerna vi ringde, vid helt olika tider på dagen), och att de två anställda vi talade med var mycket trevliga och proffsiga. Snyggt jobbat! Men så har Dina Försäkringar vunnit utmärkelser för hög kundnöjdhet också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar