lördag, maj 24, 2014

Turkish Airlines versus Emirates


Har ni börjat fundera på flygbiljetter till Kapstaden i höst redan? Jaså inte. Ja, vi kan ha en viss förståelse för det när den svenska sommaren brakar loss med full kraft och lockar till picknick i det gröna sköna. Alternativt kanske semifinal i ishockey-VM står på dagens agenda - heja Sverige!!

Det verkar finnas två strategier bland svensk-sydafrikanerna när det gäller flygbiljettsbeställningar. Antingen är man mycket tidigt ute eller så väntar man att beställa biljett till ganska nära inpå resan. Allt i strävan att hitta den bästa och billigaste biljetten. Vi har hittills hört till den förstnämnda kategorien - vi får väl se hur det blir i år. Dock lutar det åt att vi kommer att flyga Emirates framöver i s f Turkish. Här nedan ser ni några anledningar till varför.

Priset
Den billigaste biljetten tur och retur hittills har varit med Emirates och låg faktiskt på fantastiska SEK 4 500! Med Turkish har vi flugit för SEK 5 500 som bäst.

Service ombord
Flygplanstypen är densamma, så där finns ingen skillnad. Men Emirates har ett mycket större och bredare utbud av filmer för den som har svårt att somna. På Turkish är hela besättningen turkisk medan den alltid är internationell på Emirates, ofta mellan 10-15 olika nationaliteter,  vilket medför betydligt bättre kunskaper i engelska än på Turkish.
Kabinpersonalen på Emirates är frikostiga med leenden och trevliga hälsningsfraser, till skilda från konkurrenten. Dessutom är det förväntat och självklart att passagerarna går upp och stretchar och gör lite flyg-gympa under långflygningarna med Emirates, medan personalen på Turkish bryskt försöker köra tillbaka passagerarna i stolen under hela flygresan.
Maten upplever vi som ungefär likvärdig - helt ok utan att vara något äventyr.
Emirates är stolta över sina internationella besättningar - med all rätt!
Flygtid
Emirates avgår kl 14 från Arlanda och är framme kl 11.40 dagen därpå. Hemresan inleds kl 18 från Cape Town och man är framme i Sthlm kl 12 följande dag. Mellanlandning görs i Dubai, och väntetiden är ca 5 timmar på nervägen och 1.45 på hemvägen. Den långa mellanlandningen på nervägen (ungefär kl 20-01 svensk tid) fungerar ända bra eftersom en del av tiden går åt till transporter, säkerhetskontroller, etc, och det som blir över kan med fördel användas på alla bra dygnetruntöppna restauranger och utmärkt shopping.
Flygtid för de två "benen" är 6.30 resp 9.30 timmar, och vi uppskattar två flygningar som är ganska jämnlånga i s f en mycket lång flygning och en kort.

För Turkish är motsvarande siffror: nerresa 17.25 - 13.10 dagen därpå, hemresa 15.40 - 10.45 följande dag. Mellanlandning görs i Istanbul och väntetiden är ca 3 timmar i båda riktningarna . Dessutom görs ett "tekniskt stopp" i Johannesburg på 1 timme. Flygtiden för sträckorna är 3.30 resp 13 timmar (inkl stoppet i Johannesburg). Det är låååångt med 13 timmar ombord på ett flygplan!

Bagage
Båda bolagen har en maxgräns på 30 kg för incheckat bagage. Handbagagevikt är 8 kg på Turkish och 7 kg på Emirates. Vi har fått väga in handbagaget på Arlanda för båda flygbolagen, men aldrig i Cape Town.

Istanbul flygplats vs Dubai
Av någon obegriplig anledning är de anställda på Istanbuls flygplats sura och otillgängliga. Det gäller såväl i butikerna som i restauranger och barer. Lågvattenmärket nåddes då servitörerna på en bar använde Samira som rundningsmärke i en halvtimme, när hon som enda kvinna i baren försökte beställa något att dricka. T o  m de manliga gästerna i baren blev riktigt upprörda.
Då kändes det befriande att njuta av utmärkt och vänlig service överallt på Dubais flygplats. För att inte tala om de superbekväma liggstolarna lite här och var på flygplatsen, och det stora dygnetruntöppna restaurangutbudet. Har ni dessutom ett Diners Club kort har flygplatsen en av de bästa Diners-lounger vi upplevt.

2 kommentarer:

  1. Tack för bra info. Står 4500 kr för enkel eller ToR?

    SvaraRadera
  2. Hej Anna-Karin,
    Det var faktiskt ToR!! Tack för ditt påpekande, jag ska genast rätta det i artikeln!
    MVH
    Samira

    SvaraRadera