tisdag, december 23, 2014

Kulinariska Franschhoek

Franschhoek ska få en egen artikel i februarinumret av First Class Magazine. Vi berättar om den lilla bergsstadens spännande historia, det franska ursprunget och förstås de bästa restaurangerna, barerna, vingårdarna och butikerna. Mat-och-vin-kunniga vännerna Elisabeth och Kai gjorde oss sällskap på en tvådagarstur för att påbörja faktainsamlandet i Franschhoek, och det blev många trevliga och kulinariska höjdpunkter.
Richard
Utflykten inleddes med en härlig lunch på vackra Tokara, som ett kulinariskt "must not miss" på vägen mellan Kapstaden och Franschhoek. Välkände köksmästaren Richard Carstens var i högform och bjöd på den bästa lunchen vi någonsin ätit där.

Underbara uppläggningar och fullpackat med ljuvliga aromer!

Väl framme i Franschhoek gjorde vi ett besök på vingården Holden Manz som ståtar med femstjärnigt boende och en restaurang som vi tyvärr inte hade tid att testa men som inte lär hålla riktigt samma klass som boendet, har vi hört. Mest spektakulär är den fina fondväggen av tunnskurna skivor av trädstammar - häftigt blickfång!
Övernattade gjorde vi på eleganta Le Quartier Français, där vi tidigare endast ätit. Lodgen är mycket större än vi trodde, och vi checkade in i två av de stora och luftiga rummen som omger den stora swimmingpoolen.
Rummen är individuellt inredda med var sin fin temafärg, elegant kaffeporslin från Le Creuset och kaffemaskin från Nespresso. Här finns också större sviter, de allra största är privata villor med egen pool.

Margot

På kvällen blev det underbar fine dining i hotellets restaurang The Tasting Room, som vunnit massor med utmärkelser både nationellt och internationellt. Senast i årets upplaga av Eat Out Awards kom restaurangen, under ledning av välkända köksmästaren Margot Janse, på en utmärkt bronsplats. Vi imponeras av att köket, efter alla år på topp, fortsätter att överraska och imponera med ständigt nya intressanta smakkombinationer.
Dagen efter blev hektisk. Efter frukost begav vi oss till den nyöppnade delikatessaffären och caféet Crisp Purveyors of Fine Food, som drivs av ett företag i Kapstaden där vår vän Izane är VD. Det blev ett spännande besök i den läckra butiken. Här fanns massor med godsaker, allt från fräscha grönsaker och frukt till goda ostar, spännande konserver, läckra oliver i olika inläggningar, smarriga cup cakes, och mycket, mycket mer. Nästa gång tar vi med en stooor kylväska!
Arno (i mitten) med medhjälpare
Lunch hade vi bokat på hyllade The Kitchen at Maison, och det blev en mycket längre sittning än vi kunnat drömma om. 29-åriga mästerkocken Arno, som endast var 26 när restaurangen öppnade med honom vid rodret för tre år sedan, har lyckats föra upp restaurangen till listan på de tjugo som nominerades för Eat Outs lista på de tio bästa i Sydafrika. Han blev så uppspelt när vi anlände och han fick fria händer att traktera oss att han nästan dukade fram alla rätter de hade på menyn. Efter fyra och en halv timme behövde vi nästan rullstolar för att ta oss därifrån, men oj vilka underbara rätter vi hade kalasat på! Ljuvlig abalone, fräscha fiskrätter och supermört kött, och mycket annat. Den här restaurangen får ni inte missa när ni är i Franschhoek nästa gång. Man sitter bäst på den trevliga verandan eller ute på gräsmattan medan höns och tuppar kryssar mellan benen.
Sedan blev det bråttom värre för att hinna träffa vår gode vän Birger Lundgren som har öppnat en jättestor och häftig affär mitt på huvudgatan (23 Huguenot Rd). "The Franschhoek Feeling" säljer ett stort sortiment av utmärkta lokala viner, och framför allt ursnygga kläder i högsta kvalité som Birger designat själv och som är "brandade" med den Franschhoek-logga som han också tagit fram. Alla kläder går i de franska färgerna vitt, rött och blått. Must not miss!! säger vi. KLICKA HÄR för att komma till affärens hemsida!
Mätta, belåtna och fullpackade med härliga upplevelse rullade vi sedan hemåt - men vi kommer snart tillbaka!