söndag, mars 03, 2019

Mer om Coops kortbyte

I övermorgon, tisdag, slutar Coops kreditkort utan valutapåslag hos Medmera Bank att fungera och det nya ersättningskortet hos Enter Card, med betydligt sämre villkor, börjar gälla.

Vi ringde Coops kundservice för att försöka få rätsida på de frågor som nu uppstår i samband med bytet av kreditkort. Efter cirka en halvtimmes väntan i telefon kom vi fram till en person som kunde svara på några av våra frågor.
Om ni själva har frågor ni vill klara ut så rekommenderar vi att ni ringer kundservice (e-post verkar de inte hinna med alls, vännen Jan B har väntat i över en vecka utan att få svar på sitt mail) på tel +46 (0)771 17 17 17. Välj sedan alternativen för avslut av kort: 3, 1, 5, 2, 2 i de fem (!!) olika talsvarsvalen ni ställs inför. Vi är inte intresserade av att behålla det nya kortet och kundservice erbjöd oss då snabbt ett första avgiftsfritt år på det nya kortet, vilket ger oss mer tid att avsluta allt i lugn och ro. Med andra ord: se till att ni får ett avgiftsfritt första år, vare sig ni tänker avsluta eller ej! Här fick vi svar på vissa frågor men när vi började ställa invecklade frågor och de fick klart för sig att vi är journalister blev vi vidarekopplade till deras presstjänst. Där erbjöd de sig att skicka ett mailat svar till den adress vi uppgav, men mailet skickades så småningom till en annan adress. Nu har vi till slut fått tag i mailet och här kommer svar:

Q: Vad händer med poängen när kunderna flyttas från Medmera Bank till EnterCard?
A: Poängen flyttas över till det nya kortet. De kommer som tidigare finnas på Coop.se, vår app eller medlemspunkten i våra butiker.
Q: Vad händer med poängen om kunden säger upp sitt kort och inte längre vill vara kund hos EnterCard?
A: Poängen är giltiga för uttag under 3 år (36 månader). Därefter förfaller de och poängsaldot minskas med de poäng som förfallit. Poäng förfaller månadsvis den sista i månaden. Även om de säger upp kortet hos EnterCard så kommer poängen fortfarande vara kvar hos Coop. Du kan fortfarande ha ett medlemskort för att samla poäng på dina köp hos Coop, även om du säger upp ditt kreditkort hos Entercard. Om du som medlem saknad detta kort ska du kontakta Coops kundtjänst.

Det här med att poäng skulle förfalla månadsvis är något nytt för oss. Så har det inte varit hittills och det låter klart negativt. Vi återkommer när vi fått svar på det problemet.

Om ni avser att behålla det nya kortet (trots valutapåslag på 1.75%, halverad poängintjäning i Coops butiker och 1.5% i avgift för kontantuttag i utländsk bankomat) bör ni även gå in på er internetbank för att registrera e-faktura. Om ni INTE gör det kommer det att läggas på en ny faktureringsavgift på 29 kr per faktura. OBS! Den fakturaavsändare ni ska leta upp och begära e-faktura från heter enligt uppgift ”Entercard och partners” (inte Coop)!

Om man vill fortsätta handla i Coops butiker och tjäna in poäng utan att ha kreditkortet från Entercard lär detta alltså gå bra, enligt ovan svar. Man skaffar då ett medlemskort på Coop utan Mastercard-funktion. Vi får hoppas att intjänade poäng förs över dit då, vilket vi också kommer att kontrollera. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar