Nu har vi nåtts av den goda nyheten att vårt försäkringsbolag Watercircles Caravan Club tagit sitt förnuft till fånga och skriver följande till sina kunder som befinner sig utomlands:
Troligtvis lär alla andra försäkringsbolag resonera på liknande sätt. Kontakta genast ert försäkringsbolag om ni är i behov av förlängd försäkring! Själva är vi inte det eftersom vi för två dagar sedan flög från Cape Town till Stockholm endast fem timmar före lockdown och flera månader tidigare än planerat. Vi har gamla och sjuka familjemedlemmar här och det hade varit en hemsk situation att vara på andra sidan jordklotet utan möjlighet att ta oss till Sverige om något skulle hända dem. Vi har nu satt oss i 14 dagars självkarantän men har det förstås alldeles utmärkt bra här i lägenheten - och dessutom lyckan att ha en stor takterrass och en motionscykel som placerats framför TVn och kommer till flitig användning.
Förlängd reseförsäkring för kunder som befinner sig utomlands
Följande gäller för när vi kan förlänga en kunds reseförsäkring och när vi inte kan det.
Vi förlänger försäkringar för de kunder som kontaktar oss och har en giltig försäkring som
löper ut inom kort om de
· är satta i karantän och därför inte kan ta sig hem enligt plan.
· är fast på resmålet av andra skäl, ex att flygen hem inte går och där de kan visa på
att det inte finns något annat sätt att ta sig hem. (här räcker det inte med att den
lokala flygplatsen är stängd om det är möjligt att ta tåget istället alternativt en hyrbil till
grannstaden)
· behöver ändra sin hemreserutt på ett sätt som gör att resan blir längre, (här tänker vi
att flyget är inställt men nästa vecka går ett tåg som de kan köpa biljett till).
Vi förlänger inte om kunder
· är oförsäkrade utomlands när de hör av sig (d.v.s. samma regler som alltid, vi
tecknar inte förlängda reseförsäkringar om ordinarie reseförsäkring gått ut).
· hör av sig och vill fortsätta att resa runt till andra länder än där de befinner sig istället
för att resa hem.
Observera att samtliga ansökningar om förlängning av reseförsäkring måste ske skriftligt till
oss via mail. Ingen får per telefon lova kunderna att vi kommer förlänga deras försäkring
innan vi fått en skriftlig redogörelse från kunden om just deras situation.
Troligtvis lär alla andra försäkringsbolag resonera på liknande sätt. Kontakta genast ert försäkringsbolag om ni är i behov av förlängd försäkring! Själva är vi inte det eftersom vi för två dagar sedan flög från Cape Town till Stockholm endast fem timmar före lockdown och flera månader tidigare än planerat. Vi har gamla och sjuka familjemedlemmar här och det hade varit en hemsk situation att vara på andra sidan jordklotet utan möjlighet att ta oss till Sverige om något skulle hända dem. Vi har nu satt oss i 14 dagars självkarantän men har det förstås alldeles utmärkt bra här i lägenheten - och dessutom lyckan att ha en stor takterrass och en motionscykel som placerats framför TVn och kommer till flitig användning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar