onsdag, februari 17, 2010

Glasögon, glasögon, glasögon.......

Som många av er bloggläsare säkert minns skrev vi under förra året om Bärbels insamling av glasögon för behövande i kåkstaden Khayelitsha. Många har hörsammat Bärbels vädjan och grävt i sina gömmor efter gamla begagnade galasögon och för några dagar sedan var det så dags att lämna över dom insamlade glasögonen.
En rörd Bärbel berättade efteråt för oss om den glädje och tacksamhet som spred sig bland dom som tack vare dom nya glasögonen kunde se ordentligt och på det sättet kunde forsätta att vara aktivt verksamma.

Hon och Ingemar tog bifogade bilder och skickade oss följande rapport:

Ingemar följde med mig till Philani i Khayelitsha *) när det var dags att dela ut dom insamlade glasögonen. Ingrid Le Roux**) tog emot oss och vi gick till "Textil shoppen" där kvinnorna arbetar. Hon tyckte vi skulle börja där. Det var de kvinnor som frågade efter glasögon. Det var underbart att bevittna deras glädje att kunna se bättre. Jag hade fått in 130 par glasögon vilket jag tycker är toppen bra. Så jag vill passa på att rikta ett STORT STORT TACK till alla som har bidragit med glasögon. Fast insamlingen är inte slut nu, jag tänker fortsätta tjata om glasögon så länge vi bor här i SA. Ingrid Le Roux tycker det är en väldigt bra ide´ och stöttar den helhjärtat. Det är underbart att kunna hjälpa någon att kunna se bättre och kanske få mer möjligheter till att arbeta med sina händer. Hur många som kan läsa i Town ship vet jag inte men de får på det här sättet en möjlighet.

Sen kan man ju fundera på vad något hundratal glasögon hjälper till alla dom många tusentals behövande här i kåkstäderna i Sydafrika?  Inte mycket kanske – men en sak vet jag - för dom som har problem med synen och tack vare den här insamlingen får ett par glasögon betyder det så enormt mycket.

Det räcker för mig!


Tack för ert stöd!
Bärbel

*) Khayelitsha är ett så kallat Town ship (kåkstad) utanför Kapstaden med ca 1 million innevånare.
**) Ingrid Le Roux är en svensk läkare som under många år varit verksam i Khayelitsha.

Se Bärbels bilder genom att klicka på "Läs mer" nedan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar