lördag, februari 27, 2010

Pride Of Africa

Nyligen gjorde vi en resa för att se mer av allt det vackra och spännande som Sydafrika har att erbjuda. På bloggen har vi tidigare publicerat små ”blänkare” från vår resa, skrivna varhelst vi kom åt en dator med uppkoppling. Men här publicerar vi nu en mer omfattande skildring av resan, kompletterad med våra egna bilder. Klicka på " Läs mer >>" nedan och läs hela reportaget från vår resa.

Resan startade med två underbart lyxiga dygn med Rovos Rail som utsetts till världens lyxigaste tåg. Tåget har flera olika sträckningar och vi hade valt att åka mellan Cape Town och Pretoria. Vår vän Ismael som är lokal trafikpolis här i Somerset West hämtade oss på morgonen och körde oss till Rovos Rails egna lounge vid centralstationen inne i Kapstaden. Där stod eleganta värdar och värdinnor uppradade som rusade fram för att öppna bildörrarna, hälsa oss välkomna och ta hand om vårt bagage, som vi sedan inte såg förrän i vår suite på tåget. Vi lotsades in i den pampiga loungen där vi underhölls med levande klassisk musik och trakterades champagne och lyxiga tilltugg. Ägaren Rohan Vos i egen hög person gick runt i loungen och hälsade på alla resenärer och önskade oss trevlig resa. Han höll också ett litet tal där han berättade om vår resa och presenterade alla 27 passagerare. Resenärerna kom från många olika länder, t ex Mexico, USA, England, Australien, Sydafrika förstås, och så vi plus ytterligare ett par från Sverige.

Första dagen gjorde vi ett stopp i den lilla orten Matjiesfontein, som beboddes av ca 10 000 brittiska soldater under boerkriget vid förra sekelskiftet. När vi klev av tåget välkomnades vi av John, vår tokroliga guide, som blåste i sin trumpet och beordrade oss att kliva på en gammal skraltig engelsk dubbeldäckarbuss. När alla var ombord vrålade John i högtalaren ”It’s showtime, folks!” och så bar det av på en kort och helt crazy ”stadsrundtur” på ca 500 meter. Himmel, va’ vi skrattade. John är son till en kvinna som arbetade som butler åt familjen Logan som givit namn åt Logan’s Hotel i Matjiesfontein. John tog oss också på en liten rundvandring i museet som var paret Logans bostad. Och en liten stund senare återfann vi John som barpianist på puben. Sätter man på honom ett par solglasögon gör han en underbar imitation av Ray Charles.

Andra dagen gjorde vi ett stopp i Kimberley och tittade på det stora gruvhålet ”The Big Hole” och fick en rundtur på diamantmuseet. Tågresan varade i 49 timmar och var precis så lyxig, romantisk och härlig som vi hoppades på! Att sitta med ett glas bubbelvin i den vackra Observation Car och se Sydafrika passera revy var ett minne för livet. Man blir behandlad som ”royalty” och allt ombord är all inclusive. Men så kostar det också en hel del, nämligen R11 000 per person. Det enda vi inte var helt nöjda med var maten. Visst användes fina ingredienser som crayfish (sydafrikansk hummer) och oxfilé, men kocken höll inte den skyhöga klass vi blivit bortskämda med på de bästa krogarna i vindistrikten. Men på det hela taget är vi mycket nöjda med vår upplevelse. Läs mer om tåget på http://www.rovos.com/
Den sista biten mellan Johannesburg och Pretoria drogs tåget av ett alldeles äkta vackert gammalt ånglok. Tågresan avslutades vid ankomsten till Rovos Rails egen tågstation i Pretoria på förmiddagen. Där väntade en hyrbil och vi gav oss genast av upp mot de nordligaste delarna av Drakensberg. Det blev en mycket vacker bilfärd genom böljande bördiga berg och dalar. Höjdpunkten blev ett besök i den lilla museistaden Pilgrim’s Rest som är ett av Sydafrikas nationalmonument och bevarats oförändrad sedan guldgrävartiden. I grannbyn Graskop tog vi in på Graskop Hotel, som är ett rent och trevligt trestjärnigt hotell. Se bara till ett få ett rum som inte vetter mot gatan med den bullriga genomfartstrafiken om ni övernattar här. Och äta middag gör man bättre på den portugisiska restaurangen snett mitt emot hotellet. Här åt vi överraskande gott och hade mycket trevligt tillsammans med ägarparet där hon står i köket och han tar hand om gästerna.
Dagen efter var det dags att bila längs med Panorama Route och njuta av utsikten över Blyde River Canyon, världens tredje största canyon. Vi hann även göra en tur med båt nere i dammen. Där såg vi exotiska fåglar, en stor krokodil och näsborrarna på flera flodhästar. Dessvärre hade Gud Fader stängt sitt fönster när vi var där – den höga vackra utsiktsplatsen God's Window var inslaget i tjocka moln under våra två dagar. Men för er läsares skull har vi lagt med en bild vi lånat från annat håll, så både vi och ni kan se hur vacker utsikten egentligen är.
Sedan bar det av med hyrbilen genom det lilla kungadömet Swaziland, som blev en minnesvärd upplevelse med vackra landskap, fina vägar, bra vägskyltar och vänliga människor. Efter Swaziland tog vi oss vidare ut till den lilla byn Mabibi i ett vackert naturreservat på ostkusten norr om St Lucia strax söder om gränsen till Moçambique. För att komma dit kunde vi inte längre åka med vår hyrbil eftersom Thonga Beach Lodge ligger långt från allfartsvägarna och civilisationen. Vi blev upphämtade med landrover som körde oss i en hel timme över sanddynerna. Och där fann vi sedan ett underbart litet paradis i bästa Robinson Cruse-stil med 12 lyxiga hyddor/bungalows och kilometer av orörd vacker strand. Fyra underbara dagar fylldes av spännande utflykter, picknick på stranden och sol och bad i ljummet havsvatten. Lodgen har också ett litet Sea Spa där vi njöt av sköna spabehandlingar. Läs mer om Thonga Beach Lodge på www.isibindiafrica.co.za
Höjdpunkten var nattsafarin då vi både fick se en jättesköldpadda på ca 300 kg lägga sina ca 100 ägg och även små nykläckta "hatchlings" som sprang ner till vattnet. Vi och vår ranger var lyckliga – han hade varit där i två säsonger och bara sett "hatchlings" en gång tidigare, så vi hade verkligen tur. Sköldpaddorna gräver ett djupt hål i sanden där de sedan lägger sina ägg. Honan försvinner sedan i havet och återvänder inte. Äggen, som från början är helt könsneutrala, kläcks efter ca två månader. De översta äggen som fått mest solvärme blir honor och de understa blir hannar.
Efter en hisnande färd med R.I.B-båt hade vi också en mycket fin dykning med tuber vid korallrevet utanför kusten. Denna kustremsa anses vara den bästa för dykning i Sydafrika. Vi såg bland annat många underbart vackra fiskar, en ca två meter lång Zebra Shark, fler sköldpaddor och en stor Leopard Sting Ray (rocka) med vackert leopardmönstrat ryggskinn.
En av kvällarna for vi på en intressant Sundowner-tur med landrover över sanddynerna till Lake Sibaya, Sydafrikas största sötvattenssjö, i närheten. Kvällen var stilla och sjön spegelblank. Men plötsligt bröts tystnaden av några flodhästar som dök upp i vattenytan. En stor hanne kom också upp på stranden bara en liten bit ifrån oss där vi hade dukat upp ett bord med våra drinkar i solnedgången.
Maten på vår lodge var fantastiskt bra, lagad med skicklig omsorg av förstklassiga råvaror. En av kvällarna åt vi den finaste bit strutsfilé vi någonsin ätit - delikat! Maten på lodgen var faktiskt klassen bättre än den vi fick på Rovos Rail. Gissa om kocken Carl från Durban blev stolt när han fick höra det.
Den sista dagen bilade vi ner till Durban och flög sedan hem till Cape Town igen efter åtta underbara dagar. Stort tack till Alexandra och Adam på Travel For Life som bokade allt åt oss och även tipsade oss om Thonga Beach Lodge! Resan har givit stor mersmak på att se och uppleva ännu mer av Sydafrika och hela den afrikanska kontinenten. Nästa säsong får vi fortsätta våra upptäcktsfärder.
Klicka här och se resten av våra bilder från vår resa.