onsdag, mars 17, 2010

Skördetid och härlig tomatsoppa

Nu är det skördetid, inte bara på vingårdarna runt omkring oss utan också i vår trädgård. Vi plockar passionsfrukt, solgula citroner, kapkörsbär, avocado, meloner, paprika, chilipeppar, ruccola och mycket annat.

Häromdagen gjorde vi en härlig marinad till grillköttet på repade färska örter från trädgården som vi blandade med god olivolja och körde med stavmixer. Busenkelt och busgott!

Tomatplantorna dignar också av mogna, saftiga tomater. Vi skördade ett kilo igår och gjorde en härlig tomatsoppa som lätt middagsmat. Receptet nedan hittade vi på http://www.vegetariskt.com/

Tomatsoppa från grunden

Ingredienser
1 kg tomater
2 vitlöksklyftor (vi tog 4 klyftor eftersom den sydafrikanska är mildare)
2 gula lökar (vi hade bara röda - gick lika bra)
1 msk olivolja
1,5 msk vetemjöl
8 dl grönsaksbuljong
1 krm paprikapulver
3 msk färsk basilika
1 msk färsk timjan (eller drygt 1 msk torkad)
0,5 tsk svartpeppar (blev lite starkt tycker vi, minska)
2 msk tomatpuré
3-4 msk vispgrädde
1-2 tsk salt
sherry, madeira eller en gnutta strösocker (vi tog lite sherry och strösocker)
Ev 8-10 droppar tabasco (vi hade ingen, men vår blev tillräckligt stark ändå)

Tillagning
Snitta skalet och doppa tomaterna i kokande vatten och dra av skalet. Dela dem i klyftor. Fräs finhackad vitlök, lök och tomater i oljan. Strö över mjölet och blanda ordentligt. Repa och finhacka örterna. Tillsätt buljongen, kryddorna, örterna och tomatpurén. Låt småkoka i 15-20 minuter. Dra kastrullen av plattan och smaka av med grädde, salt och ev. lite sherry/madeira, strösocker och tabasco.

Tomatsoppan skulle vara lagom för 4 portioner, men blev betydligt mer än så. Kan med fördel lagas dagen innan och går också bra att frysa in.

2 kommentarer:

  1. Fantastiskt recept.
    Maria, min dotter, har både tomater och paprika i övermått. Alltså är jag (som bor i innerstan) mycket tacksam över alla färska grönsaker jag får.
    Emellertid modifierade även jag receptet efter vad jag hade hemma. Tillsatte några paprikor samt en halv chili plus lite persilja.
    Dessutom steker jag aldrig i olivolja utan rapsolja. Något jag lärde mig av alla italienska tanter under de många år jag var bosatt i Italien. Olivolja avger hälsofarliga ämnen under stark hetta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättekul att du gillade receptet, Anonym :-)! Och visst kan man modifiera det lite efter tycke och smak och vad man har hemma. Här i Sydafrika njuter vi nu av vårens primörer medan ni hemma i Sverige säkert frossar i allt gott hösten har att erbjuda den som gillar att laga mat. Bästa hälsningar!

      Radera