lördag, oktober 08, 2011

Hipp, hipp hurra för Desmond Tutu ida'!

Eller egentligen igår - fast vi insåg det en dag för sent. Den karismatiske sydafrikanske ärkebiskopen och nobelpristagaren Desmond Tutu fyllde hela 80 år igår!

Redan på torsdagskvällen var det stor fest i katedralen St George i Kapstaden i samband med lanseringen av en ny bok om Desmond Tutu. U2-sångaren Bono fanns på plats för att fira Tutu.

Desmond Tutu har i veckan gått till hård attack mot Sydafrikas regering för att den inte beviljat den tibetanske exilledaren Dalai Lama visum till Sydafrika. Dalai Lama var inbjuden för att föreläsa i samband med Tutus 80-årsdag. ANC-regeringens agerande var också något som U2-sångaren Bono ironiserade över i sitt framträdande i katedralen.
- Jag finns med här idag för att jag uppenbarligen inte är tillräckligt radikal för att nekas ett visum. Det brukar vara rockstjärnor - inte religiösa ledare - som orsakar kontroverser, sa Bono.
- Men som jag ser det så finns det bara en rockstjärna i det här rummet. Och han sitter mitt emot mig, fortsatte Bono och pekade på Desmond Tutu.
- Vid 80-års ålder är du mer punkrock än någon jag känner.

Källa: Nyheterna.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar