onsdag, oktober 26, 2011

Kamers - en Craft Market med klass

Kör man runt med bil i Western Cape kan man knappast undgå att se hur olika vingårdar, skolor och olika organisationer använder lyktstolparna för att hänga upp sina annonser om allehanda olika evenemang. Den senaste veckan har man bland annat kunnat se det något kryptiska plakatet som visas på bilden här bredvid. Att det dessutom är skrivet på Africans gör det ju knappast lättare att förstå. Så helt bortkastat alltså...... eller? Nej mig, Björn, gjorde det snarast lite nyfiken och eftersom jag kunde läsa ut ”Lourensford Somerset West”, ”geskenke”och datumen ”25-29 OCT” förstod jag att någon form av Craft Market pågår på den stora vingården . Så helt sonika åkte jag dit idag för att kolla. Lourensford är ju knappast känt för att ha dåliga evenemang så lite förväntningar hade jag allt.
Väl framme möttes jag på parkeringen av massor av bilar och efter att betalt entré R45 möttes jag av kvinnor, kvinnor och åter kvinnor. Jag har nog aldrig varit med om så få män bland så många kvinnor. Min första uppskattning var att där fanns en man per 200 kvinnor. Den uppskattningen reviderade jag dock snart till att relationen nog snarare var en man per kanske 300 kvinnor.
Efter att ha samlat mig något började jag se mig runt bland alla tält och den stora mängden av utställningsstånd. Till de av er läsare som tidigare har besökt någon av alla dessa Craft och/eller Food Markets, som förekommer här Sydafrika, kan jag säga att denna är, precis som rubriken antyder, en marknad i en klass för sig.
Här hittar man bland annat allehanda högklassiga kreativa presentartiklar, smycken, kläder, och inredningsdetaljer. Ja allt man kan tänka sig i den vägen… och lite till. Dock väldigt lite av det man normalt hittar på en traditionell Craft Market. En kvinna som jag pratade med hade famnen full av kassar och paket och hon förklarade skrattande att ” Now I have all give awys I need for a long time and I also have almost all Christmas presents for family and friends
Förutom detta stora utbud av artiklar fanns som brukligt är även massor med kulinariska anrättningar att köpa och ta hem, eller att avnjuta på plats, allt ackompanjerat av trevlig musik.
Efter att ha intagit en delikat croissant med smält Brie, karamelliserad lök och ruccolasallad samt ett glas kall god rosé fick jag en trevlig pratstund med en av Kamers grundare och tillika VD, Amelia van Zyl.

Amelia berättade att det hela började för nio år sedan, då hon själv tillsammans med några andra kreativa väninnor fick tillgång till en egen lokal i en av väninnornas hem. Vi insåg då, säger Amelia, att vår gemensamma dröm om att skapa ett forum där kreativa människor kunde samlas för inspiration, uppmuntran och stöd, kunde bli verklighet.

Deras första marknad, för 8 år sedan, samlade 40 leverantörer och hade omkring 800 besökare. Sedan dess har Kamers vuxit år från år och kan i årets upplaga presentera omkring 200 leverantörer. I år samarbetar Kramers dessutom bland annat med modetidningen Sarie och arrangerar förutom marknaden här på Lourensford i Somerset West även en marknad i Pretoria i månadsskiftet november/december.

Tre dagar är Kamers kvar här på Lourensford, torsdag, fredag och lördag 27-29/10, och har man möjlighet och är det minsta intresserad av den här typen av kvinnlig kreativitet med kvalité tycker jag nog att Kamers är väl värt ett besök.

Zamar - bandet som underhöll oss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar