söndag, januari 11, 2015

Jordan

Idag var vi på lunch på Jordan Wines med vännerna Gabi, Hasse, Elisabeth och Kai. Vi var inbokade på Jordans prisbelönade restaurang - trodde vi, ja. Så här trist blev det:

Jag, Samira, mejlade lite på vinst och förlust för cirka tio dagar sedan för att kolla om de hade bord. Jag mejlar alltid mina bordsbokningar, eftersom det annars kan bli problem med försvunna eller felaktiga bokningar. Som väntat blev svaret att det var fullt, tyvärr. Men dagen efter ringde jag dem och tänkte be att få bli uppsatt på väntelista. Jag talade med Louise, som glatt informerade mig om att det just kommit in en avbokning så vi kunde få ett bord för sex personer. Toppen! Idag kl 08.30, en söndagsmorgon (!), ringde samma "Louise from Jordan restaurant" och ville bara konfirmera vår bokning.

När vi sedan kommer till vår lunch så blir vi hänvisade till The Bakery!! Vad är detta?!? Då visar det sig att Jordan öppnat en terrass-servering nedanför restaurangen som de kallar för "The Bakery" och som har en helt annan meny än den kända huvudrestaurangen. Här kan man bara få sallader, plankor med kallskuret och/eller ost, och liknande lättare rätter. Helt oacceptabelt, upplyste vi dem. Vad är det här för nytt påhitt? Vi har en bokning i restaurangen! Det har ni inte alls, blev svaret. Ni har bokat bord på "The Bakery". Hur skulle vi kunna göra det när vi inte ens visste om att det existerade, svarade jag. Jo, ni har ringt dit i s f till huvudrestaurangen. Efter diverse tjafsande (lagom kul inledning på vår mysiga lunch) visade det sig förstås att jag inte alls ringt fel nummer, utan tvärt om ringt huvudrestaurangens direktnummer. Jag fick också tag i nämnda Louise som försökte tjafsa bort det hela med att jag måste missförstått någonting. Det hade ju varit så löjligt lätt att få sex glada och nöjda kunder genom att antingen sätta upp ett bord till i den glest möblerade restaurangen eller i värsta fall servera oss den riktiga menyn vid vårt bord i "The Bakery". Men inte här, inte. Vi har alla sex jobbat med kunder och service av olika slag, och är väl medvetna om att det viktigaste uppdrag man har alltid är att se till att kunder ska vara nöjda och belåtna - till och med de som till äventyrs skulle vara fel ute. Idag kunde vi till och med bevisa att felet låg på Jordans sida, men det kom inga ursäkter och vi blev vackert sittande i The Bakery med våra enkla lättluncher.

Så trots att man kan bevisa att man gjort rätt har man tydligen inga garantier att bli korrekt behandlad som gäst på Jordan framöver. Big, fat and happy brukar man kalla fenomenet när etablissemang har blivit självgoda och vant sig vid framgång och inte längre sätter kunderna i centrum. Det märks tydligt att Jordan försöker mjölka ut mesta möjligt av sin berömmelse och därför har öppnat denna enklare servering. Vad blir nästa steg för George Jardin på Jordan? Charterbussar?!

Nej, om ni vill vara säkra på att undvika missöden och att era beställningar håller, så är det bättre att vända sig någon annanstans framöver. Det saknas ju inte direkt konkurrens i vindistrikten. Så, nu har jag fått skriva av mig den värsta upprördheten. Nu ställer vi in kursen mot nya härliga restaurangupplevelser! Så långt från Jordan som möjligt (kunde bara inte låta bli den sista slutklämmen, haha)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar