söndag, maj 02, 2010

Gästinlägg: Resa själv med Baz Bus i Sydafrika

Vi har fått ett mycket intressant inlägg från vår läsare Christoffer Björkwall. Stort tack, Christoffer, och ha det så bra i Japan!

"Hej, jag heter Christoffer Björkwall och har fått möjligheten av Björn och Samira att skriva ett gästinlägg på deras blogg. Jag vill börja med att tacka för det!


Jag var i Sydafrika i november och reste själv runt landet i två veckor och just hur det är att resa själv i Sydafrika är något jag tänkte ta upp i mitt gästinlägg.

Klicka nedan på "Läs mer>>" för att läsa Christoffers reseskildring.

Innan jag åkte ner hade jag tänkt hälsa på min kompis Minna men när hon var tvungen att åka hem så hade jag redan resan bokad och ville inte missa tillfället att åka ändå – så jag åkte själv. Det ska erkännas att jag var lite orolig att resa själv av främst två anledningar: kriminaliteten och det sociala. Ingetdera visade sig vara något problem alls.

Jag valde att åka tio dagar med Baz Bus (Garden Route) och fyra dagar i hyrbil (vingårdarna och kaphalvön). Beslutet att ta Baz Bus var framförallt en social fråga för jag gissade att det var lättare att träffa andra via detta hop-on/hop-off bussystem. Det visade sig vara väldigt rätt beslut!

Eftersom man hoppar på och av lite här och var och därtill spenderar en hel del tid i en liten buss så är det mycket lätt att träffa, och prata med, andra resenärer. Därtill träffar man på varandra på de olika vandrarhemmen då Baz Bus har speciellt utvalda vandrarhem de stannar vid. Från att jag hoppade på vid första stationen till att jag kom fram till Port Elizabeth hade jag alltid resesällskap. Det är många som åker samma sträcka själva och som gärna åker på dagsturer tillsammans. Åldern varierar från yngre tjugoårsåldern till 35 men med relativt många undantag av äldre som reste själva eller i par.

Vandrarhemmen och Baz Bus-systemet är inte riktig lågbudget men relativt billigt (100 kr/natt) och någon tusenlapp från Kapstaden till Port Elizabeth. Alternativet att åka med hyrbil samma sträcka gör ju att man kan se lite mer av omgivningarna men åker man själv är det mer socialt med buss. Ett annat alternativ är att åka lokalbussarna vilket är betydligt billigare och man har större chans att träffa lokalbefolkningen. Det ställer dock lite högre krav på resenären och det beror också lite på vilka typ av människor man vill träffa. Man bör också iaktta viss försiktighet då busstationerna kan kännas relativt osäkra. Åker man hyrbil, som jag gjorde de sista dagarna, så går det även då att träffa folk framförallt via guidade turer (t ex vinturer i Stellenbosch) eller på vandrarhemmen. Men det är ju så tråkigt att åka hyrbil själv!

Jag driver själv en reseguide till Sydafrika (MittSydafrika.se). Där skriver jag bland annat om hur man kan planera en backpackingresa i Sydafrika motsvarande den jag gjorde, samt andra typer av resor man kan göra i Sydafrika.

Tack för mig och hoppas ni alla åker ned och upplever detta underbara land!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar