onsdag, februari 27, 2019

Vad händer med Coop-poängen vid avslutat kort??

Härom dagen fick vi en fråga från vännen Jan B som mycket berättigat undrar vad som händer med Coop-bonuspoängen för alla oss som inte tänker fortsätta med Coop:s kreditkortet nu när det kraftigt försämrat den 5 mars. Det gamla kortet som vi nu använder (med de förmånliga villkoren, t ex ingen valutaväxlingsavgift) upphör ju att gälla den 5 mars. Försvinner även de intjänade poängen då om man inte vill ta det nya kortet i bruk? Det låter ju dessvärre inte helt otroligt eftersom Coop nu lägger ut hela korthanteringen på ett externt bolag.
Jan beslöt sig således för att bums ta reda på vad som gäller, och rapporterade sedan detta tillbaka till oss:

"Jag ringde Coop Mer i morse. Då fick jag automatsvar att många ringde och att jag skulle återkomma.
När jag ringde kl 14 fick jag köplats 95 varpå jag la på luren.
När jag kollar vad jag kan få för våra bonuspoäng så finns det två alternativ. Antingen ge gåva till Vi-skogen eller ta ut bonuscheck på Coop.
Allt detta befäster den bild ni visat tidigare.
Troligen ryker bonusen den 5 mars (?) så jag tar ut bonuscheckar (vi har 321000 p), köper upp dem på Coop och sedan går jag aldrig i närheten av Coop mer i livet."


Så går det till när Coop (precis som ICA för några år sedan som försämrade sina kortvillkor på nästan identiskt sätt) ser till att förlora sina kunder för evig tid. 

Vi känner oss ändå oroliga för att även bonuscheckarna, som ju registreras på kortet, förfaller i samband med att själva kortet blir ogiltigt. Vi tänker göra några försök att komma fram till Coop på telefon denna vecka, och lovar att återkoppla här på bloggen om hur det går och vad som sägs om vi lyckas komma fram. 

PS. Tilläggas kan att man förutom ovanstående alternativ även kan köpa Finlandskryssningar, biobiljetter och lite annat för intjänade poäng. Dessutom lär poängen kunna föras över till SAS Eurobonus-poäng. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar