måndag, april 06, 2020

Ny rapport från Sydafrika i coronatider

Gode vännen Rolf Svahn har skickat oss ännu en mycket intressant rapport om livet för honom och hustru Jessica i Kapstadens vindistrikt nu under lockdown. Stort tack, Rolf!

Strand / Greenways söndag 5 april 2020.

Nu har det gått nästan 10 dagar av Lock Down här i Sydafrika. Vi har det bra och det går inte någon nöd på oss. Vädret har varit mycket fint även om det är lite molnigt idag. Vi gör det som går att göra. Reparerar lite här hemma. Läser och ser på TV. Och så äter vi god mat. Vi träffar också vännerna Bärbel och Ingemar och Annemarie och Eric som också bor här i Emerald Bay. De andra vännerna som är kvar i regionen har vi telefon- och WhatsApp-kontakt med.

Myndigheterna arbetar med att få folk att stanna hemma. Inte helt lätt när man lever på dagligbasis. Köerna för att få ut socialbidrag var långa och de fortsatte sedan till Shoprite.
Sedan dess har myndigheterna givit besked att alla som är ute skall bära ansiktsmask eller liknande skydd. På Checkers vid Somerset Mall bar alla anställda visir. Alla anställda följde den regeln men det vara bara hälften av besökarna som bar någon form av skyddsmask. Som många av er känner till har jag problem med andningen och läkarna har sagt till att jag skall gå, gärna 40 km i veckan. Med några golfrundor och promenader på stranden i Strand blir det så. Men eftersom det nu är förbjudet att vara ute och gå eller springa för motionens skull så blir det problem för mig.
Så jag skrev ihop en text och bad Management / Trusties här om tillstånd att få promenera på Greenways. Svaret blev att ett sådant tillstånd kunde man inte ge. Då tog jag mina papper och gick till polisstationen i Strand. Vakthavande där gav direkt besked att de fått instruktioner att ge ok till en sådan begäran. Nu kan jag med ansiktsmask, handskar och tillståndspappret promenera inom Greenways. 
 Igår var jag även en sväng och handlade på Dischem och Checkers. Somerset Mall är avstängt så när som på att Dischem och Game livsmedel är öppet. I andra änden är Clicks och Pick n Pay öppet. Det var lite folk ute och handlade på lördag eftermiddag.
Åkte vidare till Checkers och där var ena sidan öppen och korridoren utanför var delad i inkommande och utgående. Hälften av besökarna bar ansiktsmask och alla i personalen bar visir. Det fanns gott om produkter i hyllorna. Matavdelningarna var mycket välfyllda.


Hälsningar,
Rolf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar