söndag, april 14, 2013

Möte med Maja



I veckan som gick var jag (Samira) inne i Stockholm och lunchade med min vän Maja Berthas. Maja är en spännande egen företagare med fokus på vin och choklad som även skrivit flera böcker i dessa ämnen. Hon är också representant för WOSA (Wines Of South Africa) i Sverige, Norge och Finland och många av er har säkert träffat henne på svenska vinmässor eller nere i Kapstaden. Maja är en av landets första och främsta experter på choklad, och har även arbetat som expert på TV4s morgonprogram.



Den här lunchen ägnade vi åt det härliga ämnet choklad. Jag håller på att skriva en artikel i ämnet som ska publiceras i nästa nummer av tidningen First Class Magazine som Björn och jag numera arbetar för som journalist och fotograf. Den bok Maja skrivit i ämnet choklad kan jag varmt rekommendera.

 Maja har nyligen även medverkat som författare av den engelskspråkiga mycket vackra boken "Stars shining on Cape Town and the Winelands" utgiven i Norge. Det här är en jättetjusig "coffe table book" om Kapstaden med omgivningar med fantastiskt vackra bilder. Här finns det mesta om det bästa vad gäller restauranger, vingårdar och sevärdheter. Boken är en underbar present om inte annat. Vi hoppas den finns att köpa i Sverige snart - håll utkik!

 Sedan vår safariresa i december har jag ett litet armband runt min högra handled som givits ut av en organisation mot tjuvskytte av noshörningar. Nu fick jag ett nytt liknande armband till min handled av Maja som WOSA säljer till förmån för Pebbles, den organisation i Winelands som hjälper barn till fattiga vingårdsarbetare. Björn har tidigare varit i kontakt med den här organisationen inom ramen för sitt stora barnvälgörenhetsprojekt som sysselsatt honom under den gångna säsongen i SA (mer om Björns projekt här på bloggen längre fram), och det är en organisation våra hjärtan klappar varmt för. HÄR kan ni läsa mer om Pebbles.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar