lördag, november 08, 2014

Vart tar regnvattnet vägen?


För ungefär ett år sedan fick vi besök av representanter för City of Cape Town som inspekterade vårt avloppssystem och specifikt hur vi blir av med regnvatten. Man inledde inspektionen med att sticka ett papper i handen på oss med rubriken:

City urgently requests property owners to remove stormwater connections to sewers

Tyvärr konstaterade man ganska omgående att på uppsidan av huset, som ligger på en sluttningstomt, leds regnvattnet från stuprören ner i 3 stycken avloppsbrunnar. Dessa brunnar (sewers) tar i vårt fall även hand om husets ”gråvatten” d.v.s. avloppsvatten från handfat, dusch, disk-och tvättmaskiner osv.  Och detta, det vill säga att regnvattnet tillåts släppas ner i avloppet för gråvatten, är enligt inspektörerna absolut förbjudet och måste förhindras.
- Åtgärdas inte detta påförs fastighetsägaren en straffavgift baserad på den totala ytan, dvs. från såväl tak som mark, där regnvattnet samlas.

Förklaringen till att man inte tillåter regnvatten i dessa avlopp är enligt inspektörerna att reningsverken inte klarar av den volym som blir fallet om gråvattnet blandas upp med regnvatten.

Lösningen på problemet och för att slippa straffavgiften var enligt inspektörerna att helt enkelt bygga en barriär av tegelstenar runt varje avloppsbrunn för att på det sättet förhindra att regnvattnet rinner ner i avloppet.
 -       Men om vi gör det kommer vårt hus att översvämmas av regnvatten vid nästa kraftiga regnväder”, var vårt svar. 
-       ”Inte vårt problem”,  tyckte inspektörerna. ”Det, eller betala straffavgiften är de alternativ som  finns”.
Ja, ja tänkte vi. Inspektörerna var ganska hyggliga och mätte upp en på tok för liten yta (ca 20 kvm) där regnvattnet kom ifrån. Och kostnaden skulle enligt dem bli ca R17 / kvm. 
R340 per månad får man väl kanske leva med - tänkte vi.
Men inspektörernas uppgifter stämde inte riktigt. För någon vecka sedan var det dags att betala månadsräkningen till kommunen för vatten, avlopp, el, sophämtning, osv. och då kom chocken!  Straffavgifterna infördes i augusti i år och vi extradebiteras R2 726 för augusti och september.  Nästan R1 500/månad för att bli av med regnvattnet. Det är inte hållbart! Så nu får vi snabbt hitta en annan lösning.

Om någon annan i läsekretsen råkat ut för samma problem får ni gärna höra av er.

Mer information från City of Cape Town om problemet kan man läsa HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar