En av våra vänner fick nyligen ett betydligt bättre försäkringsskydd och tjänade dessutom drygt R2.000 på att ifrågasätta sin försäkrings-mäklares effektivitet.
Klicka på "Läs mer>>" nedan
Som säkert många av er bloggläsare minns genomförde vi för en tid sedan en undersökning bland er där vi jämförde våra försäkringskostnader. Resultatet som var minst sagt skrämmande var samtidigt inte direkt oväntat. Eller vad sägs om att en ofta använd försäkringsagent försäkrar sina klienters hus i ett försäkringsbolag som är mer än dubbelt så dyrt som ett konkurrerande bolag? Ett annat exempel är att en av deltagarna i vår undersökning betalar nästan 5 gånger så hög procentuell premie för sin bilförsäkring som en annan deltagare (vi jämförde hur många % premien utgör av försäkringsvärdet). Till saken hör att dom båda har sina bilar försäkrade i samma försäkringsbolag!
För att reda ut det hela och få en rimlig förklaring vände vi oss med den skrämmande utredningsresultatet i vår hand till vår egen försäkringsmäklare Kathy Mossop. Vid vårt första möte fick vi en mycket ordrik uppvisning i bortförklaringarnas ädla konst. Visst kan olikheter i dom försäkrade objekten göra att den procentuella premien blir olika. Men vänta nu – inte 5 gånger högre, som i exemplet ovan!
Eftersom vi inte kände oss tillfredställda med svaren som vi fick bestämde vi oss för ett nytt möte med Kathy Mossop. Den här gången hade vi förberett oss lite ytterligare och det visade sig snart vara till stor hjälp. Nu fick vi mycket intressantare och trovärdigare förklaringar till varför premierna skiljer sig så mycket.
Vi fick nämligen veta att när vår försäkringsmäklare får en ny kund går hon (enligt egen uppgift) ut med förfrågan till två försäkringsbolag. (Mutual & Federal och Santam) och placerar kundens samtliga försäkringar (ex. bil, hus och inventarier) i det försäkringsbolag av dom två som för tillfället erbjuder lägsta totalpremien. Förklaringen till att samtliga försäkringar läggs hos ett enda försäkringsbolag istället för att välja bästa försäkring för varje försäkringsslag är – hör och häpna:
1) ”Det blir lättare för kunderna att förstå, när det bara är till ett och samma bolag som dom skall betala premien” !
2) ”Vid totalskada blir det lättare att administrera”!
Tilläggas bör att Kathy Mossop själv har försäkrat den egna bilen, huset och inventarierna i tre olika försäkringsbolag.
När sedan kunden väl betalat sin första premie läggs akten undan tills det blir dags att betala premien igen. Då vidarebefordrar försäkringsmäklaren den nya räkningen till kunden och akten läggs undan igen. Så fortsätter det tills kunden bestämmer sig för att avsluta sin försäkring. Det vill säga en prisjämförelse på marknaden sker endast när försäkringen tecknas, detta oavsett hur prisbilden förändras. Enda chansen att få försäkringen marknadsmässigt uppdaterad är om kunden uttryckligen ber att detta ska göras. - ”Så gör alla försäkringsmäklare som jag känner till” – hävdar Kathy Mossop.
Ersättningen för att få sin försäkringsakt förvarad hos en försäkringsmäklare, och jo visst dom hjälper till när det gäller att kräva försäkringsbolaget vid skada, är i Kathy Mossops fall mellan 12% och 15% av premien.
Eftersom ersättningen utgörs av en procentsats finns det inte något direkt incitament att sänka kundernas premier. Snarare tvärt om.
Har ni en försäkringsmäklare som utför det ni förväntar er att en försäkringsmäklare ska göra? Vi och många med oss har inte det. Hör gärna av er och delge era positiva eller negativa erfarenheter till oss andra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar