tisdag, april 20, 2010

Mer om försäkringar

Sedan vårt förra inlägg med information om försäkrings-frågorna har vi fått mail från Thomas och Carl Gustaf där dom var för sig berättar om sina erfarenheter efter att dom gått igenom sina respektive försäkringar. Thomas berättar bland annat att han sparat ca R3000 på att byta till en ny mäklare som sett över hans försäkringar.  Carl Gustaf har även han fått en lägre premie genom att byta mäklare och han poängterar dessutom vikten av en grundliga genomgång av de olika villkoren för försäkringarnas gällande.  Tack båda för att ni delar med er av era erfarenheter.
Klicka på  "Läs mer >>"  nedan och läs vad Thomas och Carl Gustaf skriver.

Björn tog på ett mycket bra sätt fram en jämförelse för oss "svalor" om att välja försäkring o mäklare. Jag tog väl del av den analysen och kontaktade den mäklare och det försäkringsbolag ( Santam ) som verkade bäst för vår del. Mäklaren Howard Warrington (som också är en hängiven triatlonman ) gjorde ett mycket bra intryck på mig. Han förklarade en mäklares funktion och ansvar på ett korrekt och förtroendeingivande sätt. Det faktum att premien på hus, lösöre samt bil dessutom kunde sänkas med ca 3 000 R gjorde inte beslutet svårare. Dessförinnan hade jag som mäklare Kathy Mossop som verkligen misskötte vår försäkring. Slarvig och ointresserad som hon har varit i vårt fall med ett inbrott som hon totalt misskötte, vilket kostade oss mycket R. Så ni som har lika dåliga erfarenheter som vi rekommenderar vi att kontakta Howard på mail warr@iafrica.com eller tel 082 461 6955 så finns det stor möjlighet till lägre premie samt framför allt  ett mycket mer proffsigt bemötande.
Hälsn Thomas



Betr. Försäkringsdiskussionen kan jag informera om att jag nu har bytt försäkringsmäklare (Howard Warrington cell 082 461 69 55). Härigenom har jag sänkt premien från ca 1300 rand per månad till 1050 rand. 
En kanske viktigare del i detta med försäkrningar är dock att min nya mäklare har gjort en grundlig genomgång av de olika villkoren för försäkringarnas gällande och där kommit fram till att det förelegat ett antal fel i tidigare förutsättningar. Dessa fel skulle kunnat innebära att vid ett försäkringsfall försäkringsbolaget skulle kunnat vägra ersättning eller reducera densamma. Jag hoppas nu ha fått en bätre och billigare försäkringslösning.
Med vänlig hälsning
Carl Gustaf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar