måndag, april 12, 2010

Jag blir gaaaaaalen!

Jag (Samira) var i Waterfront härom dagen och handlade lite, och skulle vara fiffig och fixa momsåterbäringen på kontoret i Waterfront så det går snabbare på flygplatsen imorgon kväll. Och tror ni inte att de -ävlas med oss i år igen!!!

Förra året fick vi inte momsen tillbaka eftersom vi inte skriftligen kunde intyga att vi inte skulle komma tillbaka på samma visum igen. De tröstade oss med att vi ju skulle få det i år istället, nu när vårt visum löper ut i oktober.

Men jag började med att för säkerhets skull gå upp på kontoret i Waterfront och kolla med en tjej att de inte fått för sig att ändra några andra spännande regler för denna säsong. Nejdå, allt var bara bra, om jag bara kunde skriva intyget om att ej återvända på samma visum. Och det hade jag redan utskrivet i handen.

Så efter hektiskt shoppande, bland annat av några ganska dyrbara Carol Boyes-grejor, kommer jag glad i hågen tillbaka vid 17-tiden, med kvitton, pass, intyg och flygbiljetten i hand. Ja, ni inser förstås redan vad som hände - tvärnit!

"Nej, du kan inte få återbäring eftersom du har visum. Ingen som har någon typ av visum får återbäring"
"Jaså, sa min kollega att det skulle gå bra? Hon är ny här och har dessutom gått för dagen"
"Ja, du får i alla fall ingen återbäring eftersom ditt 2-års Visitors Visa är knutet till din mans Retired Person's Permit, och han kan ALDRIG få moms tillbaka."
"Vadå intyg om att inte komma tillbaka? Det måste i så fall vara skrivet av Home Affairs. Jaså, sa inte min kollega det imorse? Inte mitt problem. Var det inte så förra året för andra med samma visum? Ja, men NU är det så i alla fall!"
"Om du åker hem i oktober istället, en vecka innan ditt visum löper ut, så KANSKE du kan få återbäring då istället. Fast då bara på det du har köpt de senaste tre månaderna, d v s augusti, september och oktober."

Grrrrrrrrrrrrrrr!!!!! I år har jag även passat på att köpa flera par nya glasögon och kontaktlinser eftersom jag skulle kunna få momsen tillbaka den här gången, så nu handlade det om ganska mycket pengar. Jag älskar det här landet, men ibland driver de mig halvt från vettet med sina nya regler och påhitt.

Hur har det gått för er andra? Kommentera gärna. Vi gör i alla fall ett sista försök på flygplatsen imorgon kväll. Håll tummarna för oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar