söndag, november 07, 2010

Har internet somnat ?

Skype-samtal som fungerar knackigt eller inte alls. Lyssna på svenska nyheter är ett mycket frustrerande företag. För att inte tala om att försöka se något på SVT-Play, det kan man ju bara att glömma. Och ibland kan det till och med ta näst intill evigheter innan man får upp en helt vanlig internetsida.  
Känner ni igen er?

Vi gör det i alla fall - och nu har vi börjat ilskna till på vår ISP (internetleverantör) "Snowball Effect" som i själva verket bara levererar mellan 40% och 60% av den internethastighet  som vi beställt och faktiskt betalar för.
Men hur vet vi då att det är internetleverantören som är boven i dramat? Enkelt! Vi loggar bara in på exempelvis WWW.BREDBANDSKOLLEN.SE - klickar på "Starta Mätningen" och sen är det bara att luta sig tillbaka och vänta på resultatet.
När vi kollat några gånger och fått våra vildaste misstankar överträffade, ringde vi Snowball Tech Support som...... jo faktiskt, dom tipsade om att vi kunde ändra lite på våra datorinställningar (proxi-inställningar) för att förbättra hastigheten (hur man gör kan ni läsa längst ner i detta inlägg). Det hjälpte lite. Det var nu efter dom nya inställningarna som vi kom upp i 40-60% av utlovad hastighet.
Tech Support lovade eskalera problemet och återkomma inom 24 timmar - vilket dom naturligtvis inte gjort.
Eftersom vi hade precis samma problem förra säsongen har vi nu istället skrivit ett mail till företagets CEO (Eugene van der Merwe)  och hoppas att vi på det sättet snarast kommer få en lösning på problemet. Parallellt med detta har vi också börjat se oss runt efter andra ISPer som kanske levererar vad dom utlovar.
(Klicka här och se vårt tidigare inlägg "Bredbandsalternativ i Kapstaden")

Har ni samma problem som vi - gör kollen och ring eller skriv sen och klaga ni också. Ju fler som klagar desto större är förmodligen chansen att vi skall kunna få ett helt perfekt fungerande Internet.

Hur man ställer in Proxi-inställningar för att få "något" bättre hastighet från Snowball kan du läsa nedan.
---------------------------------------------------------------
Proxi-inställningar för Snowball Effect 
If you are encountering slowness in browsing, please utilise our proxy server for enhanced browsing performance.
Depending on your your browser you can do the following:Internet Explorer 6.0 and above:

- On the Tools menu in Internet Explorer, click Internet Options,
- Click the Connections tab, and then click LAN Settings.
- Under Proxy server, click to select the Use a proxy server for your LAN check box.
- In the Address box, type the following proxy server details.
- Proxy server:proxy2.snowball.co.za Port: 8080
- Add the following *.snowball.co.za in the No Proxy for field (this will enable you to do topups when you are capped)
- Click OK to close the LAN Settings dialog box.
- Click OK again to close the Internet Options dialog box.

Mozilla Firefox:
- On the Tools menu in Mozilla Firefox, click Options, click the Advanced tab
- Then click Network, then click Settings.
- Click Manual Proxy Configuration:
- In HTTP Proxy dialog box type in: proxy2.snowball.co.za - Port: 8080
- Click on Advanced tab and add *.snowball.co.za in the Exceptions box (this will enable you to do topups when you are capped)
- Tick box: Use this proxy server for all protocols.
- Click OK to close the Connection Settings dialog box.
- Click OK again to close.

Please test the browsing after the changes and let us know if you encounter problems.
Regards
Emile Isaacs
Technical Support
Snowball Effect

1 kommentar:

  1. Låter som att det är dags att byta ISP...

    Bredbandskollen är lite missvisande eftersom det mäter uppkopplingen mot servers som står i Sverige.

    Prova istället http://www.speedtest.net/ som kan mäta mot servers som står i Sydafrika.

    Den här sidan innehåller också en lista med de ISP'er som har uppnått de högsta hastigheterna:
    http://www.speedtest.net/global.php

    Lycka till!
    /G

    SvaraRadera