måndag, november 08, 2010

Rundtur i Elgin

I morse fick vi ett mycket trevligt reportage från Hasse och Eva L., som vi gärna publicerar. Stort tack!


I helgen har Eva och jag upptäckt ett område som hittills varit helt okänt för oss, nämligen Elgin som ligger ostsydost om Grabouw, ca 30 minuters bilfärd från Somerset West på N2:an österut. Eva ville att vi skulle åka och titta på några av de trädgårdar som ingår i arrangemanget Elgin Open Gardens Route som har genomförts 30-31 Oktober och 6-7 November. Då jag inte har riktigt lika stort intresse av trädgårdar och trädgårdsskötsel som Eva så var jag så där lagom intresserad men tyckte ändå att det skulle vara kul att se hur Elgin-området ser ut. Så vi åkte iväg i lördags förmiddag och det blev också en tur på söndagen då vi även lockade med Cathrine och Ulf som vi vet är väldigt trädgårdsintresserade. Min sammanfattning av rundturen i Elgin i helgen är att både Eva och jag, och jag gissar också Lundgrens, hade en härlig upplevelse av ett fantastiskt vackert område som ligger så nära Somerset West. Vi har många ställen kvar att besöka i Elgin men jag vill ändå skicka över lite bilder som visar hur vackert det var vid de platser vi besökte.

Klicka och se Hasses vackra bilder i bildspel här:    *)
  
Det finns också en fin karta på nätet som beskriver var platserna ligger som Hasse refererar till nedan.

På vägen till den första trädgården Auldearn stannade vi upp på toppen av Sir Lowrys Pass för att fotografera ett antal skärmflygare som låg och svävade på västliga vindar upp mot passet. Vi hann också med en lätt lunch på vingården Highlands Road som ägs av ett engelskt par sedan 6 år. Dom hade överraskande goda viner, bl.a. en Sauvignon Blanc som har 4,5 stjärnor i Platters. Trevlig miljö och god mat.

Dom hade också en boulebana. Sedan anlände vi till trädgårdsanläggningen Auldearn som ligger väldigt vackert med härlig utsikt mot de omgivande Kogelbergen.

På söndagen då  Cathrine och Ulf följde med besökte vi först Fresh Woods och sedan åkte vi till vingården South Hill och åt en riktigt god lunch. Vi avslutade med ett besök på Heaven Scent.
Vill ni veta mer om de olika trädgårdsanläggningarna, var ni kan äta och vilka vingårdar som finns i Elgin så klicka på länken www.elginopengardens.co.za.

Kramar från mig och Eva
/Hasse
*) Du som, liksom vi, har en långsam bredbandsanslutning kan se Hasse's bilder var för sig HÄR/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar