onsdag, maj 18, 2016

Erfarenheter av akut sjukdom i Sydafrika

Nu har det varit långt uppehåll igen här på bloggen, men denna gång beror det på internettrassel. Nu är vi "up and running" igen, så här kommer lite news.


Hur går det för sjuklingen, får vi frågor om. Tack, än är det liv i gumman! Men det har varit lite foxtrot över mitt tillfrisknande efter den rejäla operationen nyligen (se tidigare blogginlägg HÄR) - två steg framåt och ett steg bakåt, men visst pekar kurvan uppåt totalt sett ändå.

Här kommer nu lite samlade erfarenheter av att bli akut sjuk utomlands, som kan vara bra för er alla att känna till om olyckan är framme. Det är först och främst mycket viktigt att ha en ordentlig reseförsäkring när man är utomlands. Är man borta max 45 dagar så har man det skydd som behövs via hemförsäkringen. Stannar man borta längre än så måste man antingen förlänga hemförsäkringens reseskydd eller teckna en separat reseförsäkring för dagarna utöver de första 45. Ta med kopia på försäkringen med engelsk text.

Handlar det om mindre allvarlig akut sjukdom samlar man ihop kvitton på t ex läkarbesök och medicin och gör en skadeanmälan till sitt försäkringsbolag när man kommer hem. Men om man hamnar på sjukhus och skadan/sjukdomen är av allvarligare art ska man ta kontakt med SOS International i Danmark som hanterar dessa ärenden åt alla svenska försäkringsbolag. SOS Internationals larmcentral (se hemsidan HÄR!) når man på tel +45 70 10 50 50 - lägg in detta nummer i mobiltelefonen! SOS ordnar sedan en betalningsgaranti som mailas till det ställe där man sökt vård, så man själv slipper ligga ute med höga kostnader för t ex sjukhusvistelse. SOS fungerar bra, deras danska och svenska handläggare och läkare är lätta att förstå, och är mycket empatiska, kunniga och trevliga. Däremot är det bra om man ringer lite då och då för att kolla att den administrativa servicen fungerar som den ska och i önskad hastighet.

Här i Sydafrika, och i många andra länder, är ofta läkarna, röntgenavdelningarna och laboratorierna egna företagare som är administrativa skilda från själva sjukhuset. Detta innebär att det kommer fakturor från alla möjliga håll. Dessa mailas oftast till den drabbade själv, eller till make/maka/familjemedlem. För att undvika det är det viktigt att be SOS Alarm ställa ut ytterligare betalningsgarantier för dessa, alternativt vidarebefordra fakturorna till SOS för betalning. Det gör man till deras e-postadress sos@sos.eu, och då är det jätteviktigt att man uppger det skadenummer man får hos SOS för att fakturan ska hamna i rätt mapp.

I mitt fall fick jag välja på ambulansflyg hem till Sverige eller akut operation här i Sydafrika. Som ni vet valde jag operation här, eftersom vi har stort förtroende för sjukvården här nere, plus att jag hade för ont för att vänta. Nu efter operationen har SOS läkare kontakt med de sydafrikanska, för att avgöra när jag är tillräckligt återställd för att klara en hemresa. Vi har ju fått avboka den flygresa vi hade bokat till i slutet av april, och istället kommer SOS Alarm att boka nya flygbiljetter åt oss. Eftersom jag fortfarande har ont och inte är fullt rörlig kommer vi härligt nog att få flyga business class hem. SOS har förmånliga avtal med flygbolagen, men detta innebär att de bokar biljetter där det finns plats några dagar innan hemresan, så vi vet inte helt säkert ännu vilken dag vi kommer att flyga hem. Men fr o m nu på söndag, den 22 maj, är det sagt i alla fall. SOS ombesörjer också taxi till och från flygplatserna, plus i mitt fall även sjukassistans eftersom jag inte får lyfta bagage och kommer att ha svårt att gå snabbt och långt på flygplatserna. Väldigt fin service, med andra ord.

Vi har ju vårt eget boende här i Kapstaden. Men om man är på semester utan eget boende täcker reseförsäkringen också extra boendekostnader och extra kostnader för mat, transport och liknande under sjukdomstiden utomlands. Ta kvitton på allt med andra ord, och redovisa för försäkringsbolaget efter hemkomsten.

En annan viktig sak att tänka på är att den tecknade reseförsäkringen kanske hinner löpa ut om man blir sjuk utomlands och tvingas stanna hemifrån längre än planerat. Ta kontakt med försäkringsbolaget och kolla vad som gäller då. I vårt fall förlängdes den automatiskt i max 60 dagar, eftersom förseningen orsakats av den akuta sjukdomen.

Och nu till det bästa tipset - se till att förbli friska och olycksfria :-)!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar