torsdag, maj 26, 2016

KIVRA - digital post från Sverige till Sydafrika!

Många av oss som bor en längre tid i Sydafrika varje år har ett problem med bevakningen av vår post i Sverige. Eftersändning av posten fungerar inget vidare, och flera av våra vänner kan vittna om att de faktiskt råkat ut för betalningsanmärkningar som en konsekvens av att posten anlänt till Sydafrika flera månader försenad.

Nu finns ett riktigt bra alternativ! KIVRA är en säker digital brevlåda kopplad till personnummer. Hit får man sin post i digital form från företag och myndigheter. Drygt 550 avsändare är redan anslutna, t ex Skandia, Pensionsmyndigheten, SBAB, Skatteverket, Vattenfall, Transportstyrelsen, God El, Sergel Inkasso, UC, Forex Bank, OKQ8 och mobiltelefonioperatören 3. Man arbetar hårt med att i högt tempo ansluta fler avsändare. Du hanterar enkelt och smidigt din digitala post via din dator, surfplatta eller smart phone.

Förutom fördelen med posten tillgänglig var man än befinner sig gör man ju också en god gärning för miljön genom att man avsäger sig en massa papperspost i brevlådan.

Cirka 10 % av befolkningen använder redan tjänsten. KIVRA är gratis för oss privatpersoner, för precis som med papperspost är det avsändaren som betalar "portot". HÄR kan du läsa mer på deras webb och även se en informativ film om tjänsten. En bra idé kan vara att registrera dig redan nu, och i lugn och ro utvärdera tjänsten innan det är dags för nästa säsong i Sydafrika. HÄR hittar du en bra sammanställning på alla de vanligaste frågorna.

OBS! När du registrerar dig (eller Aktiverar, som KIVRA kallar det), så efterfrågas ditt mobilnummer. Vi som bor halvårsvis utomlands använder svenska SIM-kort i Sverige och sydafrikanska i Sydafrika, förstås. Vilket nummer ska man då registrera? Så här ligger det till: mobilnummer måste registreras men det räcker faktiskt med ett fiktivt nummer, t ex 070-000 00 00. Utländskt mobilnummer går inte att registrera. Mobiltelefonnumret är egentligen bara en extra säkerhet, eftersom påminnelser om inkommen post alltid skickas med e-post och skickas dessutom ut med push-notis från appen i mobiltelefonen (som ju är helt oberoende av vilket SIM-kort som för tillfället sitter i telefonen). Men om du byter e-postadress och glömmer meddela KIVRA, kommer de att skicka ut information om inkommen post via sms till ditt angivna mobilnummer, när e-postmeddelandet "studsar". Du får förstås fortfarande dina push-notiser.

Du registrerar dig med ett Mobilt BankID eller en aktiveringskod som skickas hem till dig. Vi rekommenderar ändå att du skaffar Mobilt BankID om du inte redan har det. Det har vi själva haft i flera år, och det är ett utmärkt sätt att legitimera sig online vid alla distanskontakter med svenska myndigheter och banker, men används också av alltfler svenska företag. KLICKA HÄR så kommer du till information om hur du skaffar Mobilt BankID.
Registreringen går lekande lätt, det kan vi själva intyga efter att ha registrerat oss igår. Vi valde att lägga in våra svenska mobilnummer, som ju då i alla fall är aktuella under den tid vi är i Sverige. Och glöm inte att ladda ner appen till din smart phone, så du kan få push-notiser om inkommen post och enkelt hantera posten på språng via mobilen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar