tisdag, maj 24, 2016

PADS-projektet, statusuppdatering 15: föräldramöte om PADS på Project Playground

Samira "missionerar" om PADS för föräldrarna, Frida Vesterberg och delar av hennes ledningsteam
Middagsdags!
Härom kvällen var vi i kåkstaden Langa, strax utanför Kapstaden, för att delta i ett föräldramöte där vi informerade en av föräldragrupperna på Project Playground om PADS-projektet och alternativet med tvättbara bindor.

Innan mötet drog igång hann vi se oss omkring, och delta i några olika aktiviteter med barnen. Idag stod bland annat dragkamp och dans på schemat, och vi hade kul med barnen och imponerades av deras entusiasm och härliga rättframhet. I slutet på dagen serveras middag, vilket för många av barnen är det enda målet mat om dagen. Vi gjorde sällskap med alla hungriga barn och tog en smakbit av den enkla middagen (bestående av bönor i fisksås, riktigt gott!) som serverades.


Klockan 18 var det så dags för föräldramöte. Föräldrarna var mycket intresserade och frågvisa, och det blev ett riktigt bra möte. När jag, Samira, går igång ordentligt och "missionerar" om PADS-kittets alla fördelar brukar åhörarna ibland skoja med mig och påpeka att jag låter som en riktig pingstpastor. I vanlig ordning blev jag förstås väldigt entusiastisk och engagerad när jag talade inför föräldrarna på Project Playground, och till slut slog jag ut med armarna och tillade skrattande ett "halleluja" med en självironisk glimt i ögat. Döm om Björns och min förvåning när hela föräldragruppen svarar med ett högljutt och rungande "Amen!" i korus. Men Frida och jag enades efteråt om att det ju bara var bra, eftersom föräldrarna nu blev övertygade om att jag dessutom är en mycket religiös person, och det känns nog extra tryggt för dem. Att jag inte längre är med i statskyrkan hemma i Sverige höll jag förstås väldigt tyst om den här kvällen.
Föräldrarna på ingående till mötet
Project Playground har nu fått 200 påsar med helt igenom biologiskt nedbrytbara PADS-kit till 200 behövande flickor inom deras verksamhet. Härom dagen räknade vi ut att de flickor som får ett PADS-kit faktiskt sparar hela R2400 sammanlagt under de fem år som kittet beräknas räcka. Så mycket kostar nämligen pappersbindor under fem års tid. Då är det lätt att förstå att många flickor helt enkelt inte har råd med vanliga bindor, och därför har tvingats stanna hemma från skolan en vecka varje månad - fram tills nu!
Tack alla ni underbara bidragsgivare som så generöst donerat till vårt projekt.
Tillsammans gör vi STOR skillnad!
Björn i närkontakt med en giraff ute på Project Playgrounds lekplats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar