Det är aldrig lätt att försöka sluta vara kund någonstans. Det har till exempel alla med ett abonnemang hos Telkom i Sydafrika (och gud förbjude i värsta fall autogiro) fått erfara "the hard way".
Idag har vi försökt förhindra att Coop Medmera Bank förgäves ska behöva skicka ut det nya försämrade kreditkortet som börjar gälla i början av mars. Men det låter sig minsann inte göras hur som helst. Är man i Sverige erbjuder de sig att skicka ut en blankett med posten (att maila den är helt omöjligt), men det hjälper ju inte de av oss som är utomlands fram tills det nya kortet börjar gälla i mars (är du i Sverige och vill ha blanketten utskickad ska du ringa 010-743 3815).
Efter att ha varit runtkopplade till alla möjliga personer på Coops kundservice respektive Medmera Banks kundservice hamnade vi till slut hos en person som kunde hjälpa oss att DIREKT säga upp det nuvarande kortet. Nu var det ju inte det vi ville, utan uppsägningen ska gälla det NYA försämrade kortet fr o m 4 mars. Så kontentan av allt ringande blev att Coop i alla fall måste skicka ut det nya kortet med de sämre villkoren i februari, ett kort som vi bara kommer att klippa sönder när vi kommer hem till Sverige.
Så förutsatt att vi vill fortsätta använda Coops gamla, fördelaktiga kort tiden ut är det alltså ingenting vi kan göra förrän efter den 4 mars då det gamla kortet upphört att gälla och det nya kortet startats upp. Då ser vi till att vår kredit är slutbetald och sedan gör vi följande för att säga upp det nya kortet:
Ring Medmera Banks kundservice på tel +46 771 171717 (eller 0771-171717 om man är i Sverige) och välja alternativen 3-1-5 i de tre talsvarsalternativen. Då kommer man fram till en person på kundservice där man blir ombedd att legitimera sig med Mobilt BankID (fungerar utmärkt även om man ringer från utlandet). Enligt uppgift kan det nya försämrade Coop Mer-kortet då sägas upp direkt, förutsatt att man inte har någon skuld på kortet, utan att pappersblanketten behöver skickas ut, fyllas i och skickas tillbaka in.
För den som vill fortsätta handla och få poäng i Coops butiker även efter det att kreditkortet är avslutat, går det alldeles utmärkt med ett vanligt bonuskort från Coop utan Mastercard-funktion. Själva betalningen av matinköpet kan man sedan göra med vilket kreditkort som helst. I bästa fall har man då även något poängsystem på kreditkortet man betalar med, och vips har man fått poäng på två olika bonussystem för samma inköp. Precis på samma sätt kan man förstås göra med ICAs vanliga bonuskort utan Mastercard-funktion. Visa fram bonuskortet (legitimation typ körkort går lika bra) så blir ICA-bonusen registrerad och betala sedan med ett kreditkort med eget bonussystem. Så gör vi varje sommarsäsong hemma i Sverige, vid betalning av alla inköp i butiker, på restauranger, på bensinmackar, etc, under vår Sverigevistelse. Vi betalar med ett kreditkort anslutet till SAS Eurobonus och tjänar på så sätt in till en hel Europaflygning tur och retur varje år på våra SAS-poäng.
Idag har vi försökt förhindra att Coop Medmera Bank förgäves ska behöva skicka ut det nya försämrade kreditkortet som börjar gälla i början av mars. Men det låter sig minsann inte göras hur som helst. Är man i Sverige erbjuder de sig att skicka ut en blankett med posten (att maila den är helt omöjligt), men det hjälper ju inte de av oss som är utomlands fram tills det nya kortet börjar gälla i mars (är du i Sverige och vill ha blanketten utskickad ska du ringa 010-743 3815).
Efter att ha varit runtkopplade till alla möjliga personer på Coops kundservice respektive Medmera Banks kundservice hamnade vi till slut hos en person som kunde hjälpa oss att DIREKT säga upp det nuvarande kortet. Nu var det ju inte det vi ville, utan uppsägningen ska gälla det NYA försämrade kortet fr o m 4 mars. Så kontentan av allt ringande blev att Coop i alla fall måste skicka ut det nya kortet med de sämre villkoren i februari, ett kort som vi bara kommer att klippa sönder när vi kommer hem till Sverige.
Så förutsatt att vi vill fortsätta använda Coops gamla, fördelaktiga kort tiden ut är det alltså ingenting vi kan göra förrän efter den 4 mars då det gamla kortet upphört att gälla och det nya kortet startats upp. Då ser vi till att vår kredit är slutbetald och sedan gör vi följande för att säga upp det nya kortet:
Ring Medmera Banks kundservice på tel +46 771 171717 (eller 0771-171717 om man är i Sverige) och välja alternativen 3-1-5 i de tre talsvarsalternativen. Då kommer man fram till en person på kundservice där man blir ombedd att legitimera sig med Mobilt BankID (fungerar utmärkt även om man ringer från utlandet). Enligt uppgift kan det nya försämrade Coop Mer-kortet då sägas upp direkt, förutsatt att man inte har någon skuld på kortet, utan att pappersblanketten behöver skickas ut, fyllas i och skickas tillbaka in.
För den som vill fortsätta handla och få poäng i Coops butiker även efter det att kreditkortet är avslutat, går det alldeles utmärkt med ett vanligt bonuskort från Coop utan Mastercard-funktion. Själva betalningen av matinköpet kan man sedan göra med vilket kreditkort som helst. I bästa fall har man då även något poängsystem på kreditkortet man betalar med, och vips har man fått poäng på två olika bonussystem för samma inköp. Precis på samma sätt kan man förstås göra med ICAs vanliga bonuskort utan Mastercard-funktion. Visa fram bonuskortet (legitimation typ körkort går lika bra) så blir ICA-bonusen registrerad och betala sedan med ett kreditkort med eget bonussystem. Så gör vi varje sommarsäsong hemma i Sverige, vid betalning av alla inköp i butiker, på restauranger, på bensinmackar, etc, under vår Sverigevistelse. Vi betalar med ett kreditkort anslutet till SAS Eurobonus och tjänar på så sätt in till en hel Europaflygning tur och retur varje år på våra SAS-poäng.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar