fredag, mars 20, 2015

Svenska kyrkans tjänster i Sydafrika

Vi har fått följande trevliga brev från prästen Ulrica Fritzson som nyligen besökte oss på Fredagsgolfen:
Först av allt vill jag tacka för att jag fick möjlighet att komma till er fredagsgolf och berätta lite om vem jag är och om mitt uppdrag. Kanske hördes det inte så väl, så jag skriver ner några rader om mig och mitt uppdrag.
Jag är präst sedan 19 år, vigd för Lunds stift. Jag har arbetat i Tyringe, en landsortsförsamling i norra Skåne och i Malmö i några olika församlingar. Min senaste prästtjänst som jag haft under 9 år var som fängelse- och häktespräst i Malmö, samt präst på Stadsmissionen och Sinnesromässan i Malmö. Jag är gift med Erik som också är präst och vi bor just nu i Botswana med våra 3 barn (10,13, 17 år). Erik jobbar som sjukhuspräst med ett hospice i Gaborone.
2010 började jag skriva på min doktorsavhandling som handlar om ett försoningsprogram på Pollsmoorfängelset i Tokai, Cape Town, Sydafrika. Av en händelse kom jag i kontakt med fängelsepastorn Jonathan Clayton och såg 2007 deras försoningsprogram. Det var en genomgripande upplevelse. Försoningsprogrammet på Pollsmoorfängelset lyfter fram den existentiella delen av skulden och man arbetar med den för att man vet att också denna del av skulden är nödvändig att sona om vi människor ska kunna leva sida vid sida i samhället – efter avtjänad strafftid. Just detta har jag under mina år som fängelsepräst saknat och efterfrågat. Många som jag mött genom åren har lidit av den skuldbörda de burit och de har inte vetat hur de ska kunna sona eller arbeta med den. Numera finns detta program också i Sverige. Vi har bildat en ideell förening som arbetar med detta på fängelser i Sverige - besök gärna vår hemsida: www.forsoningsgruppen.se. 
 I höstas beslutade Svenska Kyrkan i Utlandet att undersöka behovet av svenskkyrklig närvaro i Afrika. Man har noterat att det är många svenskar som lever, vistas, reser i Afrika och i andra delar av världen där svenskar befinner sig erbjuder Svenska Kyrkan sina tjänster, men inte i Afrika. Min uppgift är att under 2015-2017 undersöka huruvida Svenska Kyrkan kan finnas med en ambulerande präst på orter och i länder i Afrika där svenskar befinner sig. Tanken är inte att starta nya svenskkyrkliga församlingar, men väl att inleda samarbete och bygga upp kontakter så att en ambulerande präst kan resa till ett antal länder några gånger/år för att erbjuda svenska kyrkans tjänster till svenskar i dessa länder.
 Det jag just nu undersöker är huruvida man kan inleda ett samarbete med tex den anglikanska kyrkan i Somerset West, för att kunna låna lokal av dem vid de tillfällen jag är i Cape Town.
Några av er undrade också om det var möjligt att följa med till Pollsmoor någon gång - och visst går det att ordna! Det är en genomgripande upplevelse. Jag är på Pollsmor minst 2 gånger/år för att jobba med deras försoningsprogram. Kanske kunde vi ha någon gudstjänst/år med svenskar inne på fängelset.
 Kanske har ni andra funderingar och önskemål och det tar jag tacksamt emot. Jag vill också rikta ett extra stort tack till Lena Gutberg som generöst tagit emot mig och introducerat mig för er. Dessutom är hon en god kollega och det vore roligt att framöver kunna arbeta tillsammans.

Vänliga hälsningar/Ulrica
AMBULERANDE PRÄST, AFRIKA/ITINERANT PRIEST, AFRICA
SVENSKA KYRKAN I UTLANDET/SWEDISH CHURCH ABROAD
MOBILE PHONE: +46 (0)72-505 5732

EMAIL: ulrica.fritzson@svenskakyrkan.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar