torsdag, december 03, 2015

Ensamresande förälder riskerar att inte komma in i Sydafrika utan färgkopia på makens pass!


Här kommer ett mycket viktigt tillägg om de extra regler som gäller för resa in och ut ur Sydafrika med minderåriga barn om det bara är den ena föräldern som medföljer!

Svenska Karl som är bosatt i Kapstaden skriver följande:

Ännu en varning angående dokumentation då man reser med barn till och från Sydafrika. Min andra hälft var just i London med vår 7 månader gamla son.

Enligt Department of Home Affairs krävs om bara ena föräldern reser med barnet:

1) barnets pass
2) unabridged birth certificate (detta MÅSTE vara på engelska och MÅSTE vara stämplat och påskrivet av Skatteverket om det är svenskt, det MÅSTE vara i original om det är sydafrikanskt eller brittiskt.)
3) sworn affidavit signed by the parent not travelling with the child

Hon hade inga problem då hon lämnade Sydafrika, men stora problem på tillbakavägen. Hon hade checkat in i London och satt i loungen då platschefen kom och sa att hon inte skulle få borda planet utan en kopia - i färg - av mitt pass som skrivits på av polisen. De hade bokat om henne på ett flyg på torsdag. Jag ombads ordna en fotokopia och skicka den med FedEx så att den kunde uppvisas på torsdag.

Vi föreslog att jag istället skulle möta på flygplatsen i Kapstaden med mitt pass så att det kunde uppvisas för passpolisen i original, men till ingen nytta. British Airways hänvisade till sitt transportörsanvar och vägrade blankt att visa någon flexibilitet.

Tack och lov så reser vi mycket med British Airways och har därför guldkort i deras frequent flyer program. Efter ett par frantiska samtal till London fick vi tag på en av de högre cheferna vid T3 på Heathrow. Det hela löstes genom att jag fick åka till flygplatsen här i Kapstaden i går kväll med det påskrivna dokumentet. Platschefen i Kapstaden överlämnade det sedan till min andra hälft då hon steg av planet i morse.

Det enda roliga med historien är att zombien som satt i passkontrollen inte tittade på några av dokumenten utan bara gäspade och stämplade passen.

Det är oklart om kravet på en vidimerad färgkopia av den andra förälderns pass är ett krav från sydafrikanska Department of Home Affairs (det står inget i den broschyr jag fick från flygplatsen för några månader sedan) eller om det här är något flygbolaget har hittat på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar