tisdag, december 22, 2015

Mysigt julstök i sydafrikansk värme

Vissa älskar allt vad jul, julstök och julpynt heter, medan andra avskyr det. Jag, Samira, tillhör den förstnämnda kategorin, och nu när jag inte längre jobbar ända fram till julafton finns det äntligen tid för mig att frossa i julen riktigt ordentligt.

I år, när vi får besök av barn och barnbarn här nere i Kapstaden, har jag bett Björn att han ska göra om vårt hus till rena Tomtens Julverkstad. Och han har tagit mig på fullaste allvar. Det blinkar, glittrar och glimrar i varje hörn, så barnbarnen och jag kommer att ha glädjefnatt hela julen, och de andra får helt enkelt uthärda.

Det mesta av maten är inhandlad, Björns glögg efter hemligt recept (smygpublicerat på bloggen HÄR, med Gettes mumsiga kardemummakaka som kommentarsbonus) är färdiggjord och han har också hunnit med att baka härliga lussebullar. Paketen ligger redan inslagna under julgranen. Ikväll sjunger Chris Rea "Driving home for Christmas" på radion och det är dags för mig att grava laxen. Det blir två varianter - dels den traditionella med dill och vitpeppar, och sedan en variant med rosépeppar och pernod. Från vännerna Ulla och Sten har jag fått följande Sydafrika-anpassat recept på 8 portioner perfekt gravlaxsås som Sten hade gjort när vi åt ljuvligt gravad lax hos dem för en tid sedan.

6 msk senap, varav 2 msk dijon
2 msk socker
2 krm salt
1 krm vitpeppar
2 msk vitvinsvinäger, gärna balsamico
2 dl neutral olja, typ rapsolja (heter Canola oil i Sydafrika)
2 dl finhackad dill

1. Blanda senap, socker, vitvinsvinäger, salt och peppar. Rör om tills sockret smält.
2. Tillsätt oljan i fin stråle under kraftig omrörning, helst med elvisp. OBS! Fin stråle, annars skär såsen sig!
3. Blanda i dillen.
Imorgon ska jag traditionsenligt laga min julpaté (receptet finns sedan tidigare HÄR på bloggen), och tidigt på julaftons morgon hämtar vi barn och barnbarn på flygplatsen, förmodligen rejält trötta efter den långa flygresan. Av den anledningen har vi bestämt oss för att fira anglosaxisk jul i år, så den 24e ugnsbakar vi skinkan på kvällen och provsmakar den varm till middag. Sedan blir det mer traditionellt julaftonsupplägg den 25e istället, med sillabord, Janssons frestelse, skinka med rödkål, dopp i grytan, med mera.

Nu är det jul igen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar